استراتژی محتوا چیست

امروزه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و رسانه های دیجیتالی و روی کار آمدن شبکه های مجازی ( توئیتر، فیس بوک و اینستاگرام و … ) افزایش فروش همانقدر که با این پلتفرم ها آسان به نظر می رسد، همانقدر هم سخت تر شده است ، مخاطبان یک برند علاوه بر برند مورد نظر احتمالاً خیلی از برندهای رقیب را که  جلوتر نیز هستند را هم دنبال می کنند و اگر برند مورد نظر نتواند نیازها و خواسته های مخاطبان خود را به صورت کامل برطرف کند، به راحتی جای خود را به رقبا خواهد داد ، اینجاست که محتوا نقش مهمی را برای نگه داشتن مشتری ها و همچنین تبدیل مخاطبان به مشتری را ایفا می کند ، در همین راستا در این مقاله ، استراتژی محتوا مورد بررسی قرار گرفته شده است ، برا آشنایی با این مفهوم ارزشمند با سئو بمب تا پایان این مقاله  همراه باشید.

 

استراتژی محتوا چیست

استراتژی محتوا چیست

استراتژی محتوا چیست

گام اساسی برای شروع بازاریابی محتوا استراتژی محتوا است ، بدین معنی که کسب و کارها با استراتژی محتوای درست به اهداف خود دست خواهند یافت، هدف استراتژی محتوا خیلی ساده است ، در واقع به مخاطبان مورد نظر خود به صورت پیوسته ارزش هایی را ارائه کنید و امیدوار باشید که روزی لطف شما را با خرید از شما جبران کنند تا هدف استراتژی محتوا که همان فروش مستمر و بیشتر است ، محقق گردد .

برآورده کردن نیازهای مخاطبان  با استفاده از محتوای ارزشمند و با کیفیت هدف بزرگ هر شرکتی است ، اما اگر تلاش های انجام شده ، باعث برانگیخته شدن مخاطبان در جهت رساندن شرکت به اهداف بیزینسی خود نشود، کاملاً بیهوده است لذا با استراتژی محتوای استاندارد و صحیح باید در جهت تحقق اهداف حرکت کرد، استراتژی محتوا را می‌توان مجموعه اقداماتی دانست که به کمک آن‌ها می‌توان به اهداف بازاریابی محتوا دست یافت.

بیشتر بخوانید:  تولید محتوا چیست و چگونه باعث افزایش فروش می شود؟

 

استراتژی محتوای شما

به طور کلی ؛ شرکت یا همان کمپانی شما باید یک استراتژی محتوا داشته باشد؛ برنامه ای در مورد نحوه انتشار و موضوعات محتواهای تان، باید حتماً یک استراتژی بازاریابی محتوا نیز داشته باشید ، برنامه ای فقط مختص به این که محتوای شما چطور قرار است مخاطبانی که می خواهید را جذب کند، آن ها را نگه دارد و با آن ها برای رسیدن به اهداف تعامل ایجاد نماید تا همواره موفق عمل کنید ، در ادامه به شکل کاملا منسجم و مرتبط به کلیه این موارد اشاره خواهد شد تا لزوم داشتن استراتژی محتوا برای موفقیت بیزینس شما مشخص گردد .

علت نیاز به استراتژی محتوا

استراتژی محتوا انجام شده نشان می دهد که بیش از ۶۵ درصد از موفق ترین بازاریابان محتوای دنیا یک استراتژی محتوا مکتوب دارند ، ۷۳همچنین درصد از بازاریابان محتوایی معتقدند که داشتن یک استراتژی محتوا باعث ایجاد تمرکز تیم محتوای آنها برروی اولویت بندی محتوا می شود و از سوی دیگر بیش از ۶۸ درصد بازاریابان محتوا معتقدند که داشتن استرتژی صحیح به تیم آنها کمک می کند که منابع مخصوص محتوای خود را تقسیم بندی کنند تا به بهترین نتایج برسند ، لذا نیاز به استراتژی محتوای مناسب بسیار حیاتی خواهد بود .

نگرشی که استراتژی محتوایی به صاحبان کسب و کارها می دهد به آنها کمک می کند تا بتوانند تصمیم های تاکتیکی موثری اتخاذ کنند، مثلاً چه نوع محتوایی بیشتر تولید شود و چگونه برنامه ریزی و مدیریت شوند تا بتوان تحقق اهداف را به خوبی دنبال کرد .

عوامل در برگیرنده ی استراتژی محتوا

استراتژی محتوا باید دربر گیرنده هدف بیزینس و نیاز مشتریان و نحوه ی رسیدن به این اهداف با استفاده از محتوا باشد ، البته که هیچ کدام از استراتژی های مختلف کاملاً شبیه به هم نیستند، اما بسیاری از آنها در چند قسمت پایه با هم یکسان هستند:

مدل بیزینسی مورد علاقه : استراتژی های سرمایه گذاری که محتوای بر اساس آن تنظیم می شود، نقش محتوا در سازمان و نحوه ای که تیم با آن آماده می شود تا با تولید این محتوا برنامه ها پیش برود ،همگی از عوامل مهم این مورد هستند.

اهداف بیزینس : دلیل وجود محتوای بیزینس ، درخواست صاحبان بیزینس از مخاطبان در صورت استفاده آنها از محتوای بیزینس و ارزشی که صاحب بیزینس انتظار دارند محتوا به بیزینس آنها بدهد ، .همگی از موارد این گزینه می باشند.

مشخص کردن اهداف تولید محتوای به کمک استراتژی محتوا

با استفاده از موارد زیر اهداف تولید محتوا را به کمک استراتژی محتوا مشخص کنید :

پرسونای مخاطبان و مسیر خرید مشتریان: مشخص کردن شخصیت مخاطبانی که محتوای بیزینس برای آنها سودمند خواهد بود،‌ وضعیت فعلی آنها و پیش بینی وضعیت آینده مخاطبان و احتمال تغییر نیازها و اهداف آنها

مقاله های متفاوت : باید شیوه های متفاوت و خاص کمپانی شما برای تولید محتوا و تعیین نحوه ی ارائه محتوای شما با رقبای خود متفاوت باشند .

به طور کلی استراتژی محتوا شما باید دربرگیرنده هدف بیزینس شما و نیاز مشتریان و نحوه ی رسیدن به این اهداف با استفاده از محتوای خاص و ویژه باشد.

 

انتخاب استراتژی مناسب برای محتوای بیزینسی

انتخاب استراتژی مناسب برای محتوای بیزینسی

انتخاب استراتژی مناسب برای محتوای بیزینسی

عمدتا سازمان ها ساختار محتوای خود را براساس یکی از ۴ مدل اصلی محتوایی پیاده سازی می کنند ، این که کدام یک از این مدل ها بیشترین کارایی را برای بیزینس شما دارد به عوامل مختلفی نظیر ؛ اهداف بیزینسی، منابع تیم شما و … بستگی دارد ، این چهار مدل اصلی محتوایی عبارتند از :

مدل محتوای مشارکتی: در این مدل ، محتوایی که تولید می شود به عنوان یک عامل حمایتی و مشارکت کننده در زمینه بالا بردن اطلاعات مشتریان از خواسته های مخاطبان و بازاریابی محصول محسوب می گردد .

مدل محتوای مرکزی: در این مدل  ، محتوا برای شما عامل مرکزی است یعنی استراتژی شما به طور کامل برروی خود محتوا تاکید و تمرکز دارد و با استفاده از ساخت روابط عمیق با مخاطبان هدف از طریق پلتفرم های مختلف شما را به هدف خواهد رساند .

مدل محتوای خدماتی: در این مدل محتوای شما به عنوان یکی از مهمترین کارکردهای شما محسوب می شود ، به این منظور که در این مدل محتوا توسط تیم یا افرادی تولید می شود اما یک تیم مستقیم برای انتخاب محتوا بر اساس کارایی آنها وجود دارد .

محتوای بیزینسی: در این مدل بازاریابی محتوایی به عنوان یک بیزینس رسانه ای کامل دیده می شود که در محدوده بیزینس اصلی فعالیت می کند ، در این مدل محتوا خود به تنهایی به عنوان یک محصول در نظر گرفته می شود و به صورت جداگانه بازاریابی خواهد شد .

در حقیقت مشخص کردن بهترین مدل محتوایی در ابتدای راه به شما کمک می کند تا بدانید که در ادامه ساختار و اهداف محتوای شما چه خواهد بود، می توانید منابع خود را بهتر بهینه سازی کنید و اقداماتی را که در آینده باید برای موفقیت طولانی مدت انجام دهید را بهتر شناسایی کنید .

مشخص کردن اهداف بازاریابی محتوایی

هیچوقت اهداف بازاریابی محتوایی محقق نخواهد شد  اگر اهداف پیش رو به درستی مشخص نشده باشند، از آنجایی که بعضی مدل های محتوایی در رسیدن به یک سری اهداف بهتر از مدل های دیگر عمل می کنند، مشخص کردن اهداف سازمانی تان مهم ترین کاری است که ابتدا باید انجام دهید ، در این صورت وقت خود را صرف رسیدن به نتایجی که نمی خواهید بدست بیاورید، نخواهید کرد .

یافتن اهداف مهم

عمدتا از ساده ترین و بهترین راه ها برای پیدا و مشخص کردن اهداف مناسب این است که ببینید سازمان شما در چه قسمت هایی همیشه دچار مشکل بوده است. موارد زیر نمونه هایی از مشکلات یک سازمان هستند :

آگاهی برند: سازمان ممکن است در ورود به یک بازار جدید، عرضه محصول جدید و یا رقابت با یک رقیب قدرتمند دچار مشکل گردد .

تعامل با مخاطبان: شما ممکن است در معرفی برند خود به عنوان یکی از بهترین منابع اطلاعات در حیطه کاری تان مشکل داشته باشید،‌ در این صورت ممکن است بخواهید که از اینفلوئنسرهای مطرح برای معرفی محصولات خود استفاده کرده و پیشرفت کنید .

ترافیک وبسایت : ممکن است کمپین های تبلیغاتی شما برای رساندن مخاطبان به وبسایت شما موفق عمل نکنند و بازدیدکنندگان وبسایت شما بلافاصله پس از وارد شدن به سایت از آن خارج  شوند و یا اینکه آنها اطلاعاتی که لازم دارند تا تصمیم برای خرید بگیرند را در سایت شما پیدا نمی کنند‌ لذا به کمک استراتژی محتوا و تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند ترافیک وب سایت خود را به طور موثری افزایش دهید .

رهبری افکار: اگر تیم فروش شما برای پیدا کردن مخاطبان هدف جدید دچار مشکل شده است لازم است با استراتژی محتوا به درستی مخاطبان جدید را جذب کرده و آنها را را وارد قیف فروش کند .

افزایش نرخ بازگشت سرمایه : به کمک تولید محتوای ارزشمند به دنبال راههایی باشید که با استفاده از آنها مخارج بازاریابی را کاهش داده و فروش خود را افزایش دهید و یا اینکه راه های درآمدی جدید ایجاد کنید .

نگه داری مشتریان و افزایش وفاداری: بخش خدمات مشتریان شما در روز تماس های زیادی دریافت می کند ، باید در نگه داری مشتریان و فروش بسته های ارزش افزوده و محصولات فرعی مشکلات را با استراتژی محتوایی مناسب برطرف ساخت .

ایجاد اهداف کوچکتر در راستای هدف اصلی

بعد از مشخص شدن هدف اصلی از تولید محتوا ، اهداف کوچکتری را که به وسیله محتوا می توان به آنها دست پیدا کرد را باید مشخص نمود ، به طور عمده  اهداف محتوایی به ۳ دسته اصلی تقسیم می شوند :

اهداف فروش: محتواهایی که برای حمایت از کمپین های مشخص و یا محصولات عرضه شده مشخصی تولید می گردند .

اهداف کاهش مخارج: محتواهایی که جهت بهینه سازی مخارج تولید می شوند و همچنین به دیگر فعالیت های بازاریابی شما کمک خواهند کرد .

اهداف رشد بیزینس : محتواهایی که به عنوان یک خط کارآفرینی یاد می شوند و هدف آنها ایجاد منابع درآمدی جدید از طریق خط تولید محصولات جدید می باشد .

هر یک از دسته بندی های بالا منافع متفاوتی دارند، همه ی آنها در یک ارزش مشترک هستند و آن درگیر کردن مخاطبان است ، همانطور که مشخص است، هر چقدر روابط شما با مخاطبان عمیق تر باشد و میزان تعامل بیشتر باشد، احتمال این که این افراد رفتارهایی را که شما بخواهید انجام دهند بیشتر می شود، رفتارهایی مانند معرفی شما به دیگران،‌ تمایل به خرید محصولات فرعی و میزان وفاداری بیشتر به شما و برند شما و در نتیجه فروش بیشتر و سود شما رقم خواهد خورد .

تا اینجا می توان گفت که اهداف محتوایی در یک ارزش مشترک هستند و آن درگیر کردن مخاطبان به کمک استراتژی محتوا می باشد که  درگیر کردن مخاطبان جهت دستیابی به اهداف بیزینس بسیار سودمند واقع خواهد شد .

بعد از این که اهداف اصلی و کوچکتر مکتوب شد ، می توان قدم بعدی در تعیین استراتژی محتوا را برداشت که  پیدا کردن مخاطبان هدفی که از محتوای شما استقبال کنند ، خواهد بود .

شناسایی و درک مخاطبان هدف

در رابطه با شناسایی مخاطبان هدف می توان چنین گفت در حالی که بیشتر بیزینس ها به دنبال تایید جهانی هستند، بازاریابی محتوایی بهترین کارایی را زمانی دارد که برای یک گروه خاص از مخاطبان بهترین عملکرد را داشته باشد ، اگر شما سعی کنید محتواهای خود را بدون موضوع خاص و در مورد مسائل بسیار گسترده و بی ربط تولید کنید، برای هیچ گروهی از مخاطبین ارزش چندانی نخواهند داشت و بنابراین اثرگذاری لازم را نخواهند داشت ، در نتیجه اهداف شما نیز محقق نخواهد شد .

تمرکز برروی گروهی خاص از مخاطبان

برای پیدا کردن مخاطبان اصلی ، ساده ترین کار این است که ببینید محتوایی که تولید می کنید بیشتر از همه به درد چه گروهی از مردم می خورد ، لذا باید سوالات مهم زیرا را از خود بپرسید:‌

آیا مخاطبانی با علایق مرتبط به حوزه کاری شما وجود دارد که اطلاعات کافی را از سایر رقبای شما دریافت نمی کنند؟‌

بیزینس شما برای ایجاد تعامل با چه گروه از مخاطبان همیشه دچار چالش بوده است؟ آیا محتوا می تواند پلی برای ارتباط با این افراد باشد؟

آیا در صورتی که ما محتوا تولید نکنیم برای کسی اهمیت خواهد داشت؟‌ آیا می توانیم در این حوزه کاری ،به منبع اصلی اطلاعات برای مردم تبدیل شویم؟

ساختن پرسوناهای بازاریابی محتوا

در ادامه ؛ پس از این که مشخص شد هسته اصلی مشتریان شما را چه گروهی تشکیل می دهند، وقت آن است که تصویر واضحی از شخصیت این افراد را بسازید تا همه افراد تیم شما آنها را به عنوان اشخاص حقیقی به یاد بیاورند،‌ افرادی با علایق خاص، اهداف خاص و چالش های خاص ، از این رو همیشه سعی کنید که هنگام تولید محتوا این فاکتورها را به یاد داشته باشید تا بهترین محتوا را برای جذب آنها تولید کنید .

تعریف پرسونا

ترکیب شخصیت های افراد یک گروه مشتری هدف ،براساس علایق مشترک میان آنها پرسوناها گفته می شوند ، پرسوناها به شما کمک می کنند که بفهمید چطور یک سری ایده های مشخص و یا فرمت های محتوایی کمک می کند تا مخاطبان هدف شما محتوای شما را با آغوش باز بپذیرند و سبب رونق کسب و کار شما شوند .

همیشه باید در نظر داشته باشید که نیازها و رفتارهای مخاطبان هدف شما ، پس از استفاده از محتوای شما چگونه تغییر می کند ، ایجاد نقشه مسیر خرید مشتری در این زمینه به شما کمک زیادی می کند تا بتوانید همانطور که مشتریان شما و نیازهای آنها تغییر می کنند خود را با این تغییرات وفق دهید و از این طریق همواره بیزینس شما بروزرسانی شود .

بهره گیری از مقاصد مخاطبان هدف به عنوان راهنما

مشخص است که مسیر خرید مشتری بیشتر شبیه به یک هزارتو است، تا یک خط صاف! با وجود پیامک های رقابتی، کانال های رسانه ای و سهامدارانی که برروی گرفتن تصمیم نهایی بیزینس ها تاثیرگذار هستند، معمولاً پیش بینی این که چه محتوایی دقیقاً آن تجربه برندی که مخاطبان شما به دنبال آن هستند را برای آنها فراهم می کند، سخت است ، لذا مقاصد مخاطبان هدف به عنوان راهنما استفاده کنید بدین معنی که در این مواقع انجام یک سری تحقیقات جزیی برروی اهداف و مقاصد مخاطبان به شما کمک بسیاری خواهد کرد ، طبق تحقیقات انجام شده، مخاطبان هدف به ۲ دلیل اصلی محتوا را دنبال خواهند کرد :

مقاصد اطلاعاتی: مخاطبان شما محتوا را برای انجام دادن یک تحقیق و یا صرفاً به دلیل علاقه ای که به این موضوع دارند دنبال می کنند.

مقاصد تراکنشی: مخاطبان در این شیوه با هدف انجام دادن یک تراکنش رفتار خواهند کرد .

درک مناسب این که مخاطبان شما به چه دلیل با محتوای شما تعامل برقرار می کنند به شما کمک بسیاری در زمینه پیاده سازی استراتژی محتوا تصمیم گیری شما و همچنین ساخت تجربه محتوایی بی نظیری که مخاطبان شما نیاز دارند خواهد کرد ، پس به طور مستمر رفتار مخاطبان خود را در رابطه با تولید محتوا زیر نظر داشته باشید .

 ماموریت بازاریابی

در ادامه استراتژی محتوایی ؛ هنگامی که شما مخاطبان هدف تان را شناختید و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را تعیین کردید، وقتش است که آخرین قدم را بردارید و ماموریت بازاریابی محتوایی تان را مشخص کنید ، این ماموریت به طور واضح نگاه محتوایی شما را تعیین می کند، ارزش هایی که محتوای شما به ارمغان می آورد را مشخص می کند،‌ مخاطبانی که از این ارزش ها بهره می برند را شناسایی می کند و اولویت ها را مرتب خواهد ساخت .

زمانی که می خواهید ماموریت تان را مشخص کنید، بهتر است از خودتان بپرسید که ” در کدام بخش می توانید به عنوان بزرگترین منبع اطلاعاتی شناخته شوید؟” اگر احساس می کنید به طور کامل نمی توانید اطلاعات تمام و کمالی که مخاطبان هدفتان نیاز دارند را برای آنها فراهم کنید، تمرکز خود را برروی حوزه های محتوایی بگذارید که برروی آنها تخصص بیشتری دارید و با تولید آنها می توانید تاثیر بیشتری برروی مخاطبان گذاشته و آنها را وادار به رفتارهای مطلوب خود سازید .

به واقع ماموریت محتوایی به کل سازمان شما کمک می کند تا متوجه شوند که چه عواملی در محتوای شما وجود دارد که برند شما را از دیگر رقبا جدا می کند ، علاوه بر این مشخص کردن هسته اصلی داستان محتوایی مخصوص برندتان به تیم محتوای شما برای تولید محتوای اطلاعاتی و تصمیم در مورد تولید آنها کمک زیا۹دی می کند، از این طریق تیم محتوای شما بهتر می تواند تصمیم بگیرد که کدام ایده ها در راستای داستان برند شما هستند و کدام یک از آنها ممکن است با اهداف شما هم راستا نباشند و از این طریق عملکرد شما نسبت به سایر رقبا متمایز خواهد شد .

نتیجه گیری

به عنوان نتیجه گیری این بحث می توان چنین عنوان کرد که برای تولید محتوا و بازاریابی محتوایی صحیح و استاندارد که به واسطه ی آن بتوان پیشرفت مستمری داشت ، باید حتما استراتژی محتوا داشت. در واقع استراتژی محتوا مهمترین گام در بازاریابی محتوایی می باشد که با تعیین اهداف تولید محتوا، شناسایی مخاطب محتوا، پرسوناها و … می توان برنامه ای روشن برای تولید محتوا ارائه نمود .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *