اسکیما چیست

ظهور وب سایت های متعدد در یک زمینه ، سبب بروز رقابت تنگاتنگی میان آنها جهت تصاحب نتایج برتر موتورهای جستجو شده است زیرا کسب رتبه های برتر موتورهای جستجو به معنی جذب کاربران بیشتر و تحقق هرچه سریع تر اهداف سایت می باشد ، در همین راستا در این مقاله، اسکیما به عنوان پارامتری موثر در کسب رتبه های برتر موتورهای جستجو مورد بررسی قرار گرفته شده است ، تا پایان با سئو بمب همراه باشید.

 

اسکیما چیست

اسکیما چیست

اسکیما چیست؟

به طور کلی در رابطه با تاثیرات schema markup می توان گفت که شما از طریق اسکیما می‌ توانید خود را بیشتر به گوگل شناسانده و در نتایج جستجو بیشتر دیده شوید ، ما در این مقاله ضمن معرفی schema ، اهمیت آن را هم مورد بررسی قرار می دهیم، همان طور که می دانید، متاتگ ها ابزاری جهت ایجاد تعامل بین موتورهای جستجو و وب سایت ها هستند، افزون بر اینکه متاتگ ها باعث جذب کاربر و تاثیر مثبت بر روی  SERPs می شوند، ابزاری برای معرفی محتوای سایت به موتور های جستجو نیز هستند ، با این حال اگر چه متاتگ ها تا حدودی کار را برای شناساندن وب سایت به موتور جستجو ساده کرده اند، اما HTML5 ابزار دیگری برای نشانه گذاری سایت ها و توضیح محتوای آنها ارائه داده، که به آن «Schema»  گفته می شود.

بیشتر بخوانید:  بررسی سئو رقبا چگونه انجام می شود؟

 

 

تاثیرات اسکیما بر سئو سایت

تاثیرات اسکیما بر سئو سایت

تاثیر اسکیما بر سئو سایت

در حقیقت ، نشانه گذاری  Schema) Markup) روشی برای احراز هویت سایت به موتورهای جستجو می باشد ، اسکیما کمک می کند تا در مورد محتوا ، هدف و سایر اطلاعات سایت توضیحاتی داده شود، تا یک موتور جستجو مثل گوگل بتواند بهتر و سریع تر داده ها را آنالیز و بررسی کند، در واقع می توان چنین استدال کرد که همان گونه که ما برای معرفی یک فروشگاه به دوست خود نیاز به اطلاعاتی نظیر؛ محصولات ، خدمات و قیمت های آن فروشگاه داریم ، موتورهای جستجوگر نظیر گوگل نیز برای شناسایی یک سایت نیاز به چنین نشانه هایی دارد، تا بفهمد که آن سایت چه محتوایی دارد تا در نتایج جستجو به کاربران خود ، آن سایت را معرفی کند.

بیشتر بخوانید:  افزایش رتبه در گوگل با تکنیک های سال ۲۰۲۰

 

تا این مرحله با توجه به موارد اشاره شده می توان گفت که اسکیما مجموعه ای از اطلاعات کوچک است، که توسط وبمستر ها ( مدیریت وب سایت ) نوشته می شوند، تا موتور های جستجو با استفاده از این نشانه ها سریع تر و راحت تر به هدف سایت پی برده و آنها را در نتایج جستجوی کاربران نمایش دهند، در تعریف دیگر می توان schema را چنین تعریف کرد : به عمل نشانه گذاری صفحات مختلف سایت، برای موتور جستجو نشانه گذاری (Schema Markup) گفته می شود، استفاده از نشانه گذاری در سئو و بهینه سازی، قوانین و معیارهای خاص خود را دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

علت توسعه schema markup

زبان نشانه گذاری اسکیما مزایای بسیاری، برای موتور جستجو و وب سایت ها دارد ، زمان ظهور اسکیما به سال ۲۰۱۱ میلادی برمی گردد ، در این سال وب سایت «Schema.org» فعالیت خود را به عنوان همکار تجاری سه ابرجستجوگر معروف گوگل، بینگ و یاهو شروع کرد، عمدتا اسکیما وظیفه استاندارد سازی و یکپارچه سازی زبان نشانه گذاری را بر عهده دارد ، به عبارت دیگر این نشانه ها به گونه ای توسعه داده شده اند، که بیشتر موتورهای جستجو آنها را درک کرده و با خواندن این نشانه ها می توانند، همه موارد مهم در مورد یک سایت یا صفحه را به خوبی متوجه شده و دریافت کنند .

از سوی دیگر از اسکیما به عنوان نشانه گذاری معنایی نیز یاد می گردد ، این شکل از نشانه گذاری باعث می شود، تا اطلاعات مفید و بیشتری در کنار نتایج سایت شما به کاربران به نمایش گذاشته شود ، همواره تجربه نشان داده که با کمک این اطلاعات اضافی ، شانس کلیک خوردن سایت حدودا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، احتمالا شما نیز در نتایج جستجو با سایت هایی برخورد کرده اید که اطلاعات بیشتری در همان صفحه جستجو ها ارائه می دهند، به عنوان مثال ؛ ستاره هایی که توسط کاربران به آن صفحه داده شده یا دیگر اطلاعات تکمیلی که سبب ترغیب کاربر به کلیک بر روی لینک سایت خواهد شد.

 

جهت درک بهتر اسکیما، می توانید نام فیلمی را در گوگل جستجو کنید، خواهید دید که علاوه بر نمایش سایت هایی که در مورد فیلم مورد نظر محتوایی دارند، به صورت جداگانه اطلاعات دیگری مثل: توضیح مختصری از فیلم، سال ساخت، تاریخ اکران و … در مورد فیلم نیز ارائه   شده است ، در واقع این اطلاعات اضافی دست آورد همین نشانه گذاری های اسکیما می باشد.

استفاده از اسکیما

به کارگیری نشانه گذاری اسکیما در وب سایت ها به روش های متعددی صورت می پذیرد ، این کار تقریبا مشکل است و باید برای هر صفحه به صورت مجزا و دستی انجام گیرد ، از این رو در ادامه چند ابزار معرفی خواهند شد که به کمک آنها بتوان سایت خود را نشانه گذاری کرد .

کاربرد schema برای کلیه وب سایت ها

پس از آشنایی اولیه با اسکیما و کاربرد آن، سوالی که از ذهن خطور می کنید این است که  اسکیما برای چه سایت هایی کاربرد دارد ؟

به هیچ عنوان ، محدودیتی برای اینکه در وبسایت خود از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید وجود نخواهد داشت ، اما لازم است که سایت شما با کدهای اسکیما که به زبان HTML5 نوشته می شوند، سازگاری داشته باشد ، بدین معنی که ساختار سایت شما به گونه باشد که با قرار دادن  کدهای اسکیما در وب سایت هیچ مشکلی ایجاد نگردد .

قرار گیری کدهای اسکیما مثل سایر کدها در محتوای سایت می باشد ،به عبارت دیگر برای اینکه موتورهای جستجو زمان زیادی را در سایت، صرف پیدا کردن اطلاعات نکنند، مستقیما کدهای اسکیما در HTML قرار داده می شوند .

وب سایت ها در هر زمینه ای که فعالیت می کنند، می توانند از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنند ، سایت فروشگاهی، آموزشی ، آشپزی ، موسیقی ، فیلم و … ، هر کدام کدهای خاص  خود را دارند ، به عنوان مثال ؛ شما سایتی دارید که فیلم های سینمایی ارائه می دهد ، لذا بدین ترتیب باید از کدهای مخصوص که توسط schema.org بهینه شده اند، استفاده کنید تا اطلاعات جانبی در مورد محصول سایت شما در اختیار گوگل قرار گیرد ، اطلاعاتی مانند ؛ نام کارگردان، نام فیلم، کمپانی تولید کننده ، کشور ساخت ، زمان تولید فیلم ، سال اکران فیلم و مواردی از این قبیل که بسیار مهم هستند .

بخش های مورد استفاده ی سایت از کدهای اسکیما

به طور کلی در رابطه با بخش های سایت که کدهای اسکیما در آنجا کاربرد دارد ، می توان عنوان نمود ؛ مواردی که درک آنها برای موتور های جستجو کمی مشکل است و همینطور از اهمیت بالایی دارند ، را می توان به کمک اسکیما نشانه گذاری کرد ، این موارد شامل ؛ تصاویر، نویسنده، عنوان صفحه، تاریخ انتشار، فرمت صفحه، زمان آخرین ویرایش و … هستند .

موارد اشاره شده در بیشتر سایت ها کاربرد دارند، اما اگر در وب سایت شما ، موارد دیگری وجود دارند که می خواهید، برای گوگل تشریح کنید ، می توانید به وب سایت Schema.org مراجعه کرده و نشانه های مورد نیاز خود را مطابق با استانداردهای موجود، یافته و به کار گیرید .

رابطه بین سئو و اسکیما

با توجه به مطالب اشاره شده تا اینجا مشخص شد که اسکیما کمک می کند، تا موتور های جستجو، بهتر محتوای سایت را درک کرده و در نتایج جستجو به نمایش گذارند ، سئو نیز تلاش می کند  که چنین شرایطی را فراهم کند ، لذا می توان با استفاده از اسکیما برای سئوی بهتر سایت اقدام کرد ، در واقع اسکیما روی بهینه سازی سایت موثر خواهد بود ، اما باید توجه داشت که اسکیما تاثیر مستقیم روی بالا رفتن رتبع بندی سایت شما از نظر موتورهای جستجوگر ندارد و فقط سادگی در ایندکس شدن را مهیا می سازد .

از سوی دیگرمی توان چنین نتیجه گرفت که اسکیما کمک می کند، تا موتورهای جستجو بهتر سایت شما را درک کنند و این به طور حتم در زمان نمایش نتایج جستجو به کاربران، چندان بی تاثیر نیست و ترافیک سایت شما افزایش خواهد یافت .

از آنجا که سئوی داخلی سایت (On site SEO) بر روی مواردی تاکید دارد، که محتوای سایت را برای موتور های جستجو قابل فهم می کند و در این راستا از برچسب عنوان، متا دیسکریپشن، برچسب های هدینگ، کلمات کلیدی ، برچسب Alt  و … که همگی ابزاری برای درک بهتر محتوا توسط ربات های جستجوگر هستند ، استفاده می شود ، لذا روش نشانه گذاری اسکیما نیز همین اهداف را دنبال می کند، از این رو می توان گفت؛ که از اسکیما می توان جهت بهبود سئوی داخلی سایت استفاده ی بهتری نمود .

اگرچه اسکیما برای سایت شما رتبه ی بالاتر موتورهای جستجو را به ارمغان نیاورد، اما بی تردیر رتبه ی صحی تری برای سایت ایجاد خواهد کرد ، بدین معنی که اسکیما کاری می کند تا سایت شما بهتر دیده شود و شانس کلیک شدن روی آن بیشتر گردد لذا با این تفاسیر اسکیما برای سئوی سایت بسیار مفید واقع خواهد شد .

به عبارت دیگر اثر اسکیما ) نمایش اطلاعات اضافه در کنار نتایج )، می تواند فراتر از مبحث سئوی داخلی، مفید واقع شود ،به عنوان فرض ، سایت شما رتبه سوم ششم را دارد، اما در کنار نتایج شما ، به کمک اسکیما اطلاعاتی مثل نظرسنجی توسط ستاره ها و … نیز نمایش داده  می شود ، با دیدن این اطلاعات کاربران ترغیب می شوند که روی سایت شما کلیک کنند ، با این کار علاوه بر افزایش ترافیک ورودی سایت ، بلکه گوگل نیز به مرور زمان تصمیم می گیرد، سایت شما را در بین گزینه های پیشنهادی به کاربر در مکان بالاتری نمایش دهد، این همان برگ برنده ای است که رقیبان شما از ان بی اطلاع هستند .

schema markup و سئوی کلاه سیاه

موتور جستجوگر گوگل و دیگر موتور های جستجو نشانه گذاری اسکیما را مورد تایید قرار داده اند، لذا به کارگیری از این نوع کدهای معرفی سایت ، کاملا قانونی بوده و این روش به هیچ عنوان هک یا سئوی کلاه سیاه محسوب نمی گردد پس وضعیت وب سایت خود را با خیالت راحت به کمک اسکیما بهبود بخشید .

قسمت هایی از سایت که باید با اسکیما نشانه گذاری شوند

جهت نشانه گذاری اسکیما در بخش های مختلف سایت ، هیچ گونه ممنوعیتی وجود ندارد، اما از آنجایی که باید این کار به صورت دستی ، صورت پذیرد ، لذا توصیه می شود که مهمترین بخش های سایت را نشانه گذاری شوند ، هر چقدر صفحات و اطلاعات بیشتری نشانه گذاری شود، سایت شما از طرف موتور جستجو بهتر درک شده و نمایش بهتری در نتایج جستجو خواهد داشت .

نظرسنجی ها و schema

در شروع زمان معرفی اسکیما، برخی سایت ها جهت نمایش بهتر خود توسط گوگل ، اقدام به نظرسنجی از کاربران در مورد محتوای سایت، برای امتیاز دهی به محصولات کردند، که این کار توسط پنج ستاره مشخص می شد ، با این کار اطلاعات مربوط به نظرسنجی هر محصول در کنار نتایج نشان داده می شد، اما گوگل الگوریتم خود را در مورد نمایش اینگونه نظرسنجی ها تغییر داد و با توجه به معیار های دیگری اقدام به نمایش آنها کرد ، بدین ترتیب که همه نظرسنجی ها نشان داده نمی شوند و فقط آنهایی که گوگل تایید می کند و معتبر هستند ، نمایش داده خواهند شد .

سایت تازه تاسیس و اسکیما

چنانچه وب سایت شما تازه راه اندازی شده و محتوای زیادی ندارد، می توانید هم گام با افزایش محتوا، از نشانه گذاری اسکیما نیز استفاده کنید، تا سایت بهینه تری داشته باشید ، پس از آنکه کدهای اسکیما در سایت خود به کار بردید ، به کمک  ابزار «Structured Data Testing Tool» می توانید درست بودن نشانه گذاری سایت را بررسی کنید .

چگونگی استفاده از schema در سایت

چنانچه مایل هستید به صورت اختصاصی ، کدهای اسکیما در سایت خود به کار گیرد، می توانید از افراد متخصص که کار طراحی وب سایت ها را انجام می دهند ، کمک بگیرید ، با این حال ، ابزار رایگانی نیز وجود دارند که به کمک آنها می توان با طی مراحلی، اقدام به ساخت کدهای schema برای وب سایت کرد و آن را در ساختار سایت به کار برد که در این صورت ، باید کمی با دانش برنامه نویسی آشنایی داشت .

به راحتی به کمک ابزاری نظیر ؛ گوگل وبمستر تولز، گوگل تگ منیجر (GTM)، میکرودیتا و JSON-LD می توان نشانه گذاری اسکیما را به هر نوع وب سایتی افزود .

نمی توان به طور دقیق گفت که کدام یک از ابزارهای مورد اشاره نسبت به دیگری بهتر هست ، اما چنانچه دردسر کمتری می خواهید باید «Google Data Highlighter» از ابزار گوگل وبمستر استفادا کنید ، زیرا این ابزار به صورت اتومات صفحات سایت را نشانه گذاری می کند .

آشنایی با ابزار رایگان ساخت کد اسکیما

بهره گیری از میکرو دیتا

همان گونه که از نام این سرویس مشخص است، در واقع میکرو دیتاها داده ها و اطلاعات بسیار کوچکی هستند، که در قسمت های مختلف یک وب سایت از آنها بهره گرفته می شود که هر میکرو دیتا از سه تگ ( برچسب ) ساخته شده که با کمک آنها می شود یک تکه کد اسکیما را نوشت ، لذا میکرو دیتا در سئو اهمیت ویژه ای  دارد و می توان به کمک آن ، موضوع صفحات و دیگر توضیحات اضافه را تعیین نمود .

بهره گیری ازJSON-LD

سرویس اسکریپت JSON-LD نیز مثل میکرودیتا به  سئو کاران کمک می کنند تا راحت تر بتوانند، ساختار سایت را سازمان دهی و تعیین کنند ، می توان از JSON-LD برای ایجاد ساختار سازگار با استاندارد های schema.org برای وب سایت ها استفاده کرد  ، جهت نشانه گذاری اسکیما با کمک JSON-LD می شود از ابزار رایگان موجود، استفاده کرد یا اینکه خود صاحب وب سایت برنامه نویسی کند .

در همین راستا ، وب سایت تخصصی «SchemaApp.com» ابزاری به نام «JSON-LD schema generator tool» آماده که که می توان با کمک آن موضوع مورد نظر را انتخاب کرد و تگ هایی را تعریف کرده و در نهایت با پر کردن فیلد های پیش رو به یک اسکیمای کامل رسید و سپس به راحتی می توان آن را در ساختار سایت به کار برد .

بهره گیری از (GTM)

علامت اختصاری جی تی ام ، مخفف «Google Tag Manager» گوگل تگ منیجر می باشد ، GTM یکی از ابزار های رایگان گوگل است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا تگ ها و کدهای برنامه نویسی شده را در وب سایت یا اپلیکیشن ها مدیریت و بارگزاری یا بروز رسانی کنند، اگرچه سرویس GTM برای موارد حرفه ای تری کاربرد دارد، اما می توان از آن برای ساخت کدهای اسکیما بهره گرفت ، این سرویس متغییر هایی را در اختیار شما می گذارد، که می توانید به کمک آنها برای سایت خود کدهای schema را فراهم سازید .

بهره گیری  از «Google Webmaster Tools»

این سرویس پرکاربرد برای بیشتر وبمسترها آشنا است و همه از قابلیت های متعدد آن مطلع هستند ، یکی از ابزار گوگل وبمستر تولز «Data Highlighter» نام دارد که دیتا هایلایتر در واقع برای نشانه گذاری موضوعات و محتوای مختلف کاربرد دارد ، موضوعاتی مثل: مقالات، فیلم ها، اپلیکیشن، نرم افزار، کتاب، رویداد ها، کالا و خدمات و … را می توان به کمک دیتا هایلایتر نشانه گذاری کرد ، در واقع دیتا هایلایتر با استفاده از قوانین و استاندارد های اسکیما داده های شما را نشانه گذاری کرده و در «Rich Snippet» به کاربران نشان می دهد ، این ابزار نسبت به موارد اشاره شده قبلی ، ساده تر است .

افزونه های وردپرسی برای نشانه گذاری اسکیما

وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوا است، که به واسطه رابط کاربری ساده و امکانات پیشرفته ای که دارد، امروزه به یکی از بهترین سیستم مدیریت محتوا وب سایت ها مبدل شده است ، به واسطه پشتیبانی از افزونه ها تقریبا هر کاری با وردپرس ممکن است به طوری که در رابطه با نشانه گذاری اسکیما ، وردپرس افزونه های خاص خود را دارد تا کار با آن بسیار ساده شود .

همواره کاربران وردپرس به سادگی می توانند با نصب افزونه ای رایگان، کار نشانه گذاری اسکیما وب سایت خود را به آن بسپارند ، افزونه «Schema Pro» یکی از این ابزار کاربردی در وردپرس می باشد که این افزونه به صورت خودکار اطلاعات موجود در سایت شما را نشانه گذاری خواهد کرد ، از دیگر ابزار نشانه گذاری وردپرس «WP Schema Pro» است که در این زمینه بسیار کاربردی عمل می کند .

علاوه بر این دو سرویس ، افزونه «Yoast SEO»  نیز ابزاری برای استفاده از اسکیما به کاربران وردپرس ارائه می دهد ولی اگر به دنبال بهترین افزونه برای سایت وردپرسی خود می گردید، بهتر است افزونه «All In One Schema Rich Snippets» که گوگل آن را توسعه داده ، را امتحان کنید ، این افزونه به شما امکاناتی می دهد، تا با تنظیم کردن آن بتوانید بهترین schema را برای صفحات مختلف وب سایت خود بسازید .

باید به این نکته توجه کرد که اگرچه این افزونه ها می توانند بسیار کاربردی باشند، اما هیچ وقت انتظار بازدهی صد در صد و کامل را از آنها نداشته باشید لذا در کنار استفاده از آنها باید شما نیز دست به کار شده و در جهت بهینه سازی سایت خود اقدام کنید، در صورت استفاده از نشانه گذاری schema فورا منتظر بازدهی و نمایش ریچ اسنیپت در نتایج گوگل نباشید، زیرا که این کار امکان دارد چند ماهی به طول انجامد لذا صبور باشید .

نتیجه گیری

اگر چه هر لحظه ، هوش مصنوعی که موتورهای جستجو به کار می برند، پیشرفته تر می شود ، اما هنوز هم از درک بسیاری از مسائل ناتوان هستند ، لذا آنگونه که باید نمی توانند ماهیت یک وب سایت را همانند یک انسان درک کنند ، در واقع اینکه موضوع وب سایت چیست یا یک فیلم چه معنا و مفهومی دارد و مواردی از این قبیل ، درک آن برای یک موتور جستجو مشکل است بنابراین از روش نشانه گذاری اسکیما استفاده می شود تا هدف یک وب سایت یا مفهوم یک فیلم به ربات های جستجوگر منتقل شده و درک شود، اگر تا کنون از روش نشانه گذاری schema استفاده نمی کردید، باید بدانید که بسیاری از مفاهیم که در سایت شما وجود دارند، برای گوگل درک نمی شوند، هر چقدر بتوانید سایت را برای ربات های جستجوگر قابل فهم تر کنید، بی تردید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *