SEOBOMB
Img
بک لینک چیست و چگونه بک لینک بگیریم؟

بک لینک چیست و چگونه بک لینک بگیریم؟

بک لینک چرا هنوز جزء مهمترین موضوعات در رتبه بندی گوگل است؟ میان وب سایت های مختلف در کسب نتایج برتر صفحات موتورهای جستجو نظیر گوگل ، رقابت شدیدی وجود دارد از این رو کار سئو و بهینه سازی وب سایت ها با دقت زیادی توسط وبمسترها و شرکت های سئوکار انجام می شود ، در همین راستا در این مقاله ؛ بک لینک و چگونگی دریافت آن از سایر وب سایت ها به عنوان یکی از استراتژی های بهینه سازی وب سایت، مورد بررسی قرار گرفته شده است ، با سئو بمب تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

بک لینک چیست

بک لینک چیست

بک لینک چیست؟

در گذشته این تفکر وجود داشت که باید محتوای وب سایت را با کیفیت تولید کرد تا کاربران خود به سمت سایت کشیده شوند اما امروزه دیگر این شعار کارایی خود را ندارد زیرا در بازار مملو از رقیب عصر حاضر و به ویژه در دنیای بازاریابی دیجیتال نمی توان ایستا بود و منتظر ورد کاربران به سایت شد ، بلکه باید فعال و قهرمان سئو بود .

اگرچه تولید محتوای جذاب می تواند گامی کاربردی  برای شروع باشد، اما مردم برای دستیابی به محتوای جذاب باید اول باید بتوانند وب‌سایت مورد نظر را بیابند ، لذا باید مسیر را به کمک بک لینک برای آن‌ها هموار کرد  ، این هموارسازی مسیر پیدا کردن وب سایت را در فضای مجازی لینک و بک لینک می نامند .

زمان تاثیر گذاری backlink ها چقدر است؟

لینک ها مسیر ویژه ای هستند که کاربران را از سایت‌ها ، موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی متنوع به سمت وب‌سایت خاصی هدایت می‌کنند و از این رو سرتاسر اینترنت، از وبلاگ‌ها گرفته تا پست‌های شبکه‌های اجتماعی،  از لینک ها پر هستند که وجود آنها مزایا و منافع مختلفی برای وب‌سایت  ها دارد که در ادامه عنوان خواهد شد .

نحوه ی عملکرد بک لینک در یک تعریف ساده

در یک تعریف ساده، گرفتن لینک از یک سایت به سایت دیگر، «بک لینک» نامیده می شود که به دلیل هدایت و ورود کاربران به یک وب سایت ، به آن inbound link یا لینک داخلی نیز گفته می شود ، در مقابل لینک داخلی ، لینک خارجی یا External link وجود دارد که از عناوین بک لینک است ولی سبب هدایت کاربران به «خارج» از وب‌سایتی است که در آن حضور دارند ، پس مشخص است که لینک داخلی سبب ورود کاربران به یک سایت می گردد و لینک خارجی سبب ورود کاربران حاضر در یک سایت به سایت دیگر خواهد شد .

اگر لینک خارجی به یک وب سایت معتبر داده شود ، گوگل این لینک را به عنوان رأی اعتماد مدیروب به سایت مزبور در نظر خواهد گرفت که هرچه تعداد چنین لینک هایی برای یک سایت بیشتر باشد، اعتبار آن در نزد گوگل بیشتر شده و در رتبه وب سایت موثر خواهد بود .

کیفیت لینک ها بسیار مهم می باشد از این رو  همه لینک‌ها ارزش یکسانی ندارند ، پس  دریافت چند بک لینک باکیفیت از منابع مناسب از تعداد زیادی بک لینک از سمت ‌سایت‌های اسپم بسیار موثرتر خواهد بود.

 

ساخت بک لینک با کیفیت

ساخت بک لینک با کیفیت

ساخت بک لینک با کیفیت

یک Bcklink باکیفیت ویژگی های زیر را دارا است :

  • لینک باید به جای نوفالو بودن ( nofollow) از نوع فالو (dofollow) باشد .
  • محل قرار گیری بک لینک باید در بین محتوای سایت منبع باشد .
  • متن لینک یا همان انکر تکست (anchor text) باید به طور کامل طبیعی باشد.

 

نحوه ی عملکرد لینک‌های فالو و نوفالو

به طور پیش فرض ، بک لینک‌ها همگی فالو هستند، یعنی بر رتبه وب‌سایت موثر هستند و از نظر گوگل دارای ارزش هستند اما لینک‌های نوفالو (nofollow) که شامل ؛ بک‌لینک‌های شبکه‌های اجتماعی، نظرات وبلاگ‌ها و بک‌لینک‌های ویکی‌پدیا و … بوده ، از نظر گوگل فاقد ارزش اند ، لذا به این دلیل که تنها لینک‌های فالو ارزش وب‌سایت منبع را به وب‌سایت لینک شده انتقال می‌دهند، پس جهت ارتقاء سئوی وب‌سایت‌  باید به دنبال گرفتن بک‌لینک‌های فالو بود .

از آنجا که تنها داشتن لینک های فالو از نظر موتورهای جستجو غیرطبیعی است و لینک‌های نوفالو نیز می‌توانند به طور غیرمستقیم بر رتبه وب سایت موثر واقع شوند ، از این رو گرفتن یک بک لینک نوفالو از یک وب‌سایت پربازدید می‌تواند روش مناسبی جهت معرفی و افزایش ترافیک ارجاعی وب‌سایت باشد.

جایگذاری بک لینک

ارزش سئوی لینک‌هایی که در میان محتوای وب سایت قرار می گیرد از لینک های فوتر یا نوارجانبی بیشتر است زیرا کاربر نیازمند به محتوای مشابه را به درستی هدایت خواهد کرد و سبب کاهش نرخ پرش ( ترک وب سایت )خواهد شد که از نظر گوگل به معنی تناسب وب سایت با محتوا است  ، پس محل قرار گیری بک لینک باید بین محتوای وب سایت باشد .

انکرتکست چیست؟

انکر تکست چیست و چه تاثیری در قدرت بک لینک های شما دارد؟ انکرتکست در واق کلمه یا عبارت قابل کلیکی که برای لینک دادن از یک صفحه به صفحه دیگر از آن استفاده می شود، انکر تکست نام برند که می تواند شامل ؛ خود کلمه کلیدی؛ کلمه کلیدی به همراه متن دیگر؛ نام وب‌سایت (متن حاوی نام برند)؛ آدرس وب‌سایت؛ و یا یک عبارات کلی مثل «اینجا کلیک کنید» ، باشد.

به این دلیل که کلمات کلیدی انکرتکست ، موضوع صفحه لینک شده را نشان می دهند ، لذا  تأثیر زیادی بر رتبه‌بندی وب سایت دارند ، البته نباید در استفاده ار کلمات کلیدی در انکرتکست ها افراط کرد زیرا ممکن است که گوگل هنگام   بررسی بک‌لینک‌ها احساس کند که وب سایت به دنبال سوءاستفاده است .

وب سایت مناسب جهت گرفتن بک لینک

به منظور گرفتن بک لینک ،وب‌سایتی که با محتوای لینک مرتبط بوده و اعتبار بالایی داشته باشد ، مناسب خواهد بود که ادامه این دو پارامتر توضیح داده خواهد شد .

تناسب و ارتباط بک لینک

وب سایتی که از آن بک لینک گرفته می شود به اندازه خود یک لینک اهمیت دارد زیرا با بروزرسانی الگوریتم های گوگل ، دیگر لینک گرفتن از وب‌سایت‌های بی‌ربط سبب بهبود سئو سایت نخواهد شد و باید تنها از وب سایت هایی لینک گرفت که با موضوع لینک مرتبط باشند بدین معنی که اگر لینک در رابطه با سئو سایت است باید این لینک در سایت های مرتبط با طراحی سایت، سئو و بهینه سازی سایت ، درج شود .

خود متن لینک، محتوای متن اطراف لینک و سایر لینک‌های خارجی موجود در یک صفحه از سایت ، تعیین کننده ی ارتباط لینک با سایت  است که تناسب محتوای دو وب‌سایت لینک دهنده و گیرنده لینک، سبب جذب مشتریان بالقوه بهتر و بیشتری خواهد شد .

اعتبار سایت جهت گرفتن بک لینک

گرفتن بک لینک از وب‌سایت‌های بسیار معتبر باعث خواهد شد تا اعتبار آنها به سایت لینک گیرنده نیز سرایت کند .

جهت بررسی ارزش بک لینک یک وب‌سایت می توان Domain Authority آن وب سایت را در وب‌سایت Moz ارزیابی کرد ( Domain Authority شاخصی است که بسته به تعداد و کیفیت لینک‌های هر وب‌سایت به آن یک عدد از ۱ تا ۱۰۰ می دهد ) .

آماده‌سازی وب‌سایت برای بک لینک سازی

به منظور آماده‌سازی وب‌سایت برای بک لینک سازی باید ایرادات وب سایت را برطرف کرد تا کاربر تجربه مثبتی از بازدید سایت داشته باشد و در نتیجه از طرف گوگل رتبه ی مناسبی شامل وب سایت گردد ، به کمک راهکارهای زیر می توان بهترین نتیجه را از کمپین بک لینک سازی  وب سایت دریافت کرد :

  • باید سرعت وب‌سایت را افزایش داد و ایرادهای فنی آن را برطرف کرد لذا برای افزایش سرعت وب سایت از ابزارهایی مانند ابزار PageSpeed Insights گوگل باید استفاده کرد و جهت آگاهی از مشکلات و ایرادهای فنی سایت نیز می‌توان از گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل (قسمت Crawl Errors) بهره گرفت .
  • باید ساختار وب سایت را تقویت کرد ؛ با تقویت و سازمان‌دهی ساختار وب‌سایت ، ارزش بک لینک‌ها در بخش‌های مختلف آن نیز بهتر توزیع خواهد شد لذا نوع ساختار سیلو(Silo Structure) از ساختار سنتی بهتر خواهد بود .

به کمک ساختار سیلو ، کلمه کلیدی یا ایده ی اصلی به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی می شود ، در نتیجه ی این کار ، عمق هر موضوعی  شکافته شده و به همه عباراتی که کاربر جستجو می‌کند ، پاسخ داده خواهد شد .

در ساختار سنتی ،  مطالب وبلاگ‌ها بر اساس تاریخ انتشار مرتب می‌شود، اما در ساختار منطقی سیلو ، ایندکس کردن سایت برای گوگل آسان‌تر و برای صاحب سایت کارآمدتر است .

  • سرمایه‌گذاری روی پارامترهای لینک پذیر

پارامترهای لینک پذیر صفحه یا صفحاتی است که وب‌سایت‌های دیگر نسبت به لینک دادن به آن‌ها تمایل دارند ، جهت تولید این گونه سرمایه‌های کاربردی می‌توان از مقالات جامع و یا حتی ابزارهایی استفاده کرد که برای کاربران هدف ، مفید به نظر می رسند به عنوان مثال ؛ یک فرهنگ لغت تخصصی یا ابزاری برای دریافت آنالیز وب‌سایت مناسب خواهد بود .

جهت ایده گرفتن برای تولید پارامترهای لینک پذیر می‌توان از روش آسمان‌خراش استفاده کرد که لازم است ابتدا وب‌سایت‌هایی که برای کلمه کلیدی هدف ، بهترین رتبه‌ها را در صفحه نتایج جستجو دارند ، پیدا کرده و محتوای آن‌ها را به زیر ذره‌بین برد، سپس با تولید محتوای بهتر، جامع‌تر و خاص‌تر تلاش کرد تا از آن‌ها سبقت گرفت.

تکنیک های ساخت Backlink

همان طور که ساختن بک لینک زمان‌بر خواهد بود ، مشاهده نتایج آن به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد؛ از این رو باید از تکنیک هایی استفاده  کرد که زودتر به اهداف ساختن بک لینک دست یافت .

همواره تنوع یکی از روش های موفقیت آمیز بک لینک سازی است؛ پس چنانچه منبع همه بک‌لینک‌های یک وب سایت یکسان باشد، گوگل به آن مشکوک خواهد شد.

بهترین راهکارهای بک لینک سازی

  • ارسال پست مهمان در وبلاگ‌های دیگر

نوشتن مطلب باکیفیت به عنوان نویسنده مهمان  در سایر وبلاگ‌ها یک روش بسیار مؤثر جهت درج بک لینک است زیرا از بهترین امتیازات وبلاگ نویسی به صورت مهمان، امکان به ثمر نشستن سریع آن به‌محض انتشار بک لینک است. درج پست نویسنده ی مهمان در وبلاگ ، یکی از راهکارهای بازاریابی درون‌گرا (Inbound) است که می توان از محتوایی مورد قبول کاربر در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی و فروش بیشتر استفاده کرد ؛ لذا هنگامی‌که محتوا اثر خود را می‌گذارد و کاربر بر روی بک لینک کلیک می‌کند، احتمال خرید محصول یا اشتراک گذاری محتوا بیشتر می شود .

نکات مهم شروع وبلاگ نویسی به عنوان نویسنده مهمان و کسب نتایج مطلوب :

از طریق جستجو در اینترنت ، وبلاگ‌های مرتبط با  حوزه فعالیت وب سایت خود را که نویسنده مهمان می‌پذیرند ، پیدا کنید.

جهت درج پست مهمان ، وب سایت‌هایی را Domain Authority آن‌ها بیشتر از ۳۰ باشد ، و اجازه درج لینک‌های فالو با انکرتکست در میان متن محتوا را می‌دهند ،  انتخاب کنید .

قبل از درج پست مهمان باید به تعداد دفعات  اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و تعداد کامنت های کاربران وب‌سایت موردنظر توجه کرد .

برای وب سایتی که کاربران زیادی در شبکه های اجتماعی و خوانندگان فعال دارد اما لینک های آن نوفالو هستند اگر چه بک لینک های آن  از نظر سئو ارزشی ندارند ، متن بنویسید زیرا حداقل شما و وب سایت شما را معروف تر خواهد کرد .

جهت متقاعد کردن صاحب وب سایت برای درج پست مهمان ، توانایی و جدیت خود در قالب یک متن مختصر و مفید ارائه کنید .

  • استفاده از روابط عمومی (PR) دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال دو هدف را دنبال می کند :

هدف اول : رابطه سازی و شکل گرفتن پیوندهای عمیق و بلندمدت است ، یعنی فردی که خواهان بک لینک است باید تلاش کند تا با وب سایت مقابل ارتباط نزدیک‌تری برقرار کند ، مثلاً می تواند در شبکه‌های اجتماعی مختلف با کامنت گذاری می توان تا حد ممکن تعامل برقرار کرد .

هدف دوم :  افزایش آگاهی نسبت به برند و سپس بک لینک سازی است؛ در واقع هدف روابط عمومی دیجیتال رساندن پیام وب سایت به کاربران بیشتر است که فارغ از فالو یا نوفالو بودن لینک‌ها، مزایای بلندمدت آن لینک است که اهمیت بیشتری دارد.

از روابط عمومی دیجیتال در مسیر ساختن بک لینک استفاده کنید .

  • لینک گذاری در صفحات مرجع

در صفحات مرجع لینک گذاری کنید ؛ صفحه مرجع که به آن صفحه منبع (Resource Page) نیز گفته می شود ، صفحه‌ای آرشیو مانند است که شامل اطلاعات، محتوا و لینک‌های کاربردی مرتبط با زمینه فعالیت وبسایت می باشد .

صفحات مرجع به سه دلیل زیر ، منبع ویژه ای برای بک لینک هستند :

صفحات مرجع ، موضوعی هستند بنابراین کاربران متناسب و مرتبطی را به سمت وب‌سایت هدایت می‌کنند.

برخی از صفحات مرجع به طور واضح از کاربران می‌خواهند که لینک‌های پیشنهادی خود را ارسال کنند؛ لذا به راحتی می توان بک لینک گرفت زیرا این صفحات به لینک نیاز دارند و تمام کاری که باید انجام داد ، اثبات ارزش وب‌سایت مورد نظر برای درج در آن‌ها می باشد .

صفحات مرجع ، بک لینک‌ها را در میان محتوا قرار می دهند .

به منظور دستیابی به موفقیت در استفاده از صفحات مرجع ،  باید دانست که کدام صفحات  ارشمند هستند ، پس باید ترجیحاً به دنبال امتیاز Page Authority بیشتر بود و طی یک پیام مفید و مختصر و با ایجاد رابطه و اثبات وب سایت ، درخواست خود را باید مطرح کرد .

  • استفاده از عنوان برند وب سایت در وب‌سایت‌هایی که به وب سایت مورد نظر لینک نداده‌ اند .

وب‌سایت‌هایی که سابقه و جایگاهی پیدا کرده اند می توانند از نام برند خود در حوزه فعالیتی که دارند ، جهت بک لینک سازی استفاده کنند ،  در این حالت کافی است به سراغ وب‌سایت‌هایی رفت که نام وب‌سایت یا برند مورد نظر را در مقالات خود ذکر کرده‌اند، اما به وب سایت لینک نداده‌اند ، لذا از صفر شروع نمی کنند و فقط لینکی که به آنها تعلق دارد را احیا می کنند .

جهت یافتن سایت های مورد نظر باید عبارت زیرا را جستجو کرد :

“برند مورد نظر” -آدرس وب‌سایت یا وب‌سایت‌های خود -آدرس شبکه‌های اجتماعی یا آدرس دیگر وب‌سایت‌های مدنظر

به کمک علامت منها، آدرس وب‌سایت یا وب‌سایت‌های خود و شبکه‌های اجتماعی را، از نام برند یا نام مورد نظر مستثنا خواهید کرد .

از سوی دیگر با مراجعه به وب‌سایت Google Alerts می‌توان اطلاع‌رسانی از طریق ایمیل را برای این عبارت فعال کرد تا به صورت روزانه یا هفتگی از ذکر عنوان برند مورد نظر در سایت‌های دیگر اطلاع پیدا کرد ، در این راستا باید به دنبال وب‌سایت‌های بود که خالی از محتوای اسپم بوده، Domain Authority بالا دارند و میزان تعامل کاربرانشان زیاد است.

  • استفاده از تصاویر گرافیکی ( اینفوگرافیک)

از آنجا که استفاده از تصاویر گرافیکی باعث می شود که هر محتوایی را جذاب تر کرد و از سوی دیگر ۹۰ درصد از اطلاعات در قالب تصویر وارد مغز ما می‌شود و اینکه احتمال لایک گرفتن و به اشتراک‌گذاری اینفوگرافیک ها سه برابر بیشتر از سایر انواع محتوا است ، لذا به کمک اینفوگرافیک ها می توان به بک لینک سازی اثربخش اقدام کرد .

  • بک لینک سازی با اصلاح لینک‌های شکسته

در اثر بروزرسانی های اینترنت و وب سایت ها ،تعداد لینک‌های شکسته هم بیشتر شده اند ، وجود این لینک ها از نظر سئو مضر بوده و تجربه مثبت کاربری را کاهش خواهد داد ،  بک لینک سازی از طریق لینک های شکسته به اصلاح لینک‌های شکسته، به تمایل و نیاز مدیران وب سایت ها به تصحیح عملکرد همه لینک‌های وب‌سایت آنها وابسته است و سه مرحله دارد:

ارزیابی و یافتن لینک‌های شکسته؛ به کمک یکی از افزونه‌های گوگل کروم به نام Check My Links می‌توان همه ی لینک های شکسته را که قرمز رنگ خواهند شد ، پیدا کرد .

یافتن یا تولید محتوایی که بتوان با آن محتوای لینک شکسته را پر کرد .

لازم است تا با صاحب وب سایت لینک های شکسته تماس گرفته و وی را جهت اصلاح لینک های شکسته متقاعد کرد که این کار یک موقعیت برد برد خواهد بود زیرا لینک های شکسته اصلاح خواهند شد و شما بک لینک خواهید گرفت  .

  • درج بک لینک در دایرکتوری‌های محلی و تخصصی

همواره گرفتن بک لینک از دایرکتوری‌های آنلاین تخصصی و محلی ، هر کسب و کاری را در معرض دید کاربران بیشتری قرار می دهد ؛ اما قبل از ثبت‌نام و اضافه کردن آدرس وب‌سایت به فهرست این دایرکتوری‌ها، باید دقت کرد که ابتدا با استفاده از الکسا مقدار ترافیک ماهانه و مبدأ کاربران دایرکتوری مورد نظر را مشخص کرد .

از آنجا که کیفیت بر کمیت برتری دارد ، لذا باید به سراغ دایرکتوری‌هایی رفت که:

صفحه‌ای جهت کسب و کار شما در آن‌ها وجود دارد، اما خالی است .

رقیبان شما در آن‌ها حضور دارند .

این دایرکتوری ها در جستجوی موبایل رتبه‌های بالاتری کسب کرده اند  .

این دایرکتوری ها برای کلمات کلیدی اصلی مورد نظر شما ، رتبه‌های بالاتری کسب کرده اند .

دیگر راهکارهای بک لینک سازی

راهکارهای بک لینک سازی که در ذیل عنوان خواهد شد ،در مقایسه با راهکارهای بالا یا ریسک بیشتر و یا تأثیر کمتری دارند اما اگر به درستی اجرا شوند ، می‌توان جهت تنوع بخشیدن به منابع بک‌لینک‌های از آن‌ها بهره گرفت که عبارتند از

  • خرید لینک‌های پولی

با پرداخت مبلغ مشخصی می توان در نوار جانبی بسیاری از وبلاگ ها بک لینک خرید اما به دلیل ریسک بالا ، بدون تضمین تاثیر و ناهماهنگی و غیرطبیعی بودن بک لینک ها ، بهتر است به سراغ این روش نرفت .

  • استفاده از رپرتاژ آگهی

از آنجا رپرتاژ آگهی تنها در صورت با کیفیت بودن آن ، ارزشمند خواهد بود ، لذا چنانچه در زمینه ی نوشتن رپرتاژ آگهی توانایی کافی ندارید ، لازم است که این کار را به نویسنده ای که با این نوع محتوا آشنایی کاملی دارند ، سپرده شود .

  • نشانه‌گذاری اجتماعی (Social Bookmarking)

اگر وب سایت شما اسپم نباشد ، می توانید برای کسب نتایج بهتر از نشانه گذاری اجتماعی تنها از وب سایت هایی کمک بگیرید که با کاربران هدف شما تناسب دارند .

  • لینک‌گذاری در دایرکتوری‌های عمومی

می توان با درج لینک وب سایت خود در دایرکتورهای عمومی که تنها جهت جمع آوری لینک سایر وب سایت ها ایجاد شده اند ، بک لینک گرفت اگرچه گوگل سختگیری زیادی را در مورد آنها اعمال می کند .

نتیجه گیری

همواره بک لینک یکی از شاخص‌های مهم موتورهای جستجو نظیر گوگل جهت  رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو است؛ از این رو اگر به دنبال پیشرفت روزافزون کسب و کار خود از طریق وب سایت هستید ،  نباید تاثیر بک لینک را نادیده گرفت و به جای استفاده از روش های کوتاه مدت و نادرست بک لینک سازی بهتر است از روش های استاندارد با صرف وقت و دقت بالا بهره گرفت تا بتوان به نتایج مطلوب از این استراتژی موثر دست یافت.

همه نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست خدمات

درخواست خدمات سایت یا سئو رو از طریق فرم زیر ارسال کنید