پنالتی گوگل چیست

پنالتی گوگل چیست و چه کارهایی باید انجام دهیم تا از پنالتی گوگل خارج شویم؟ با وجود وب سایت های متعدد در یک زمینه فعالیت ، همواره بر سر کسب رتبه های برتر در نتایج صفحات جستجوی گوگل رقابت تنگاتنگی وجود دارد زیرا پایشگرهای گوگل بر اساس الگوریتم های خاصی ، در کلمات کلیدی به برخی وب سایت ها ، رتبه های بهتری را می دهند ، به منظور کسب رتبه های برتر گوگل با سئو بمب همراه باشید تا در این مقاله ، موضوع پنالتی گوگل را مورد ارزیابی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:  بررسی سئو رقبا

 

پنالتی گوگل چیست

پنالتی گوگل چیست

پنالتی گوگل چیست؟

در یک تعریف کلی ؛ به هر نوع تاثیر منفی که سبب کاهش جایگاه کلمات کلیدی وب سایت در نتایج جستجو بر اساس تاثیرات و یا آپدیت الگوریتم گوگل، اقدام مستقیم کارشناسان گوگل و یا به کار گیری از روش های کلاه سیاه بر روی سایت اعمال می گردد ، جریمه یا پنالتی گوگل اطلاق می شود

اثر پنالتی گوگل

جریمه ی گوگل زمانی اعمال می شود که الگوریتم های پیچیده گوگل تشخیص دهند انجام فرآیند بهینه سازی به شکل غیر اصولی و کلاه سیاه انجام شده است که در این حالت ، سایت توسط گوگل جریمه می شود و در صفحات نتایج موتور جستجوگر افت خواهد کرد ، همچنین در برخی مواقع ممکن است کلمه یا کلمات کلیدی از نتایج جستجو به طور کلی حذف گردد.

شناسایی تخلفات سایت

پنالتی گوگل( جریمه ی گوگل ) با استفاده از الگوریتم های پاندا، پنگوئن و … صورت می پذیرد که الگوریتم پنگوئن مسئول شناسایی تخلفات سایت ها می باشد .

علل پنالتی ( جریمه ) سایت از سوی پنالتی گوگل

از سالها پیش موتور جستجوگر گوگل در رابطه با تاثیر بد لینک های پولی و اسپم (که معمولا به صورت سایت واید در قسمت هایی از سایت لینک دهنده قرار میگیرند که در همه ی صفحات با یک متن لینک تکرار می شوند) در نتایج جستجو به کاربران مرتبا هشدار می داد تا اینکه به بهره گیری  الگوریتم پنگوئن ۴ ، این هشدارها را به شکل کاملتری عملی کرد و بسیاری از سایت های متخلف را جریمه کرد.

بیشتر بخوانید:   سئو چیست

 

جریمه سایت توسط گوگل

از آنجا که جلوگیری از جریمه شدن سایت توسط گوگل از مهمترین چالشهای کسب و کارهای آنلاین می باشد ، لذا در این مقاله ، مجموعه اقداماتی که در جهت قانع کردن گوگل که طبق چهارچوب کلاه سفید نیز هستند ، برای اینکه تمام یا بخش زیادی از فعالیت ها به همراه فرآیند رشد سایت به شکل طبیعی انجام شود ، همگی برای رفع پنالتی گوگل توصیه می گردد .

همچنین لازم است که یکسری اقدامات دیگر نیز برای رفع پنالتی گوگل انجام شود پس با ما در ادامه همراه باشید .

روند تشخیص و رفع پنالتی گوگل

چنانچه موارد زیر را برای کسب جایگاه بهتر در گوگل انجام داده اید اما سایت شما دچار جریمه گوگل شده است ، دلیل پنالتی سایت شما نیز همین موارد است و برای رهایی از پنالتی باید ابتدا اقدام انجام شده را شناسایی و سپس مشکل را به درستی مرتفع سازید.

 

دلایل پنالتی گوگل

دلایل پنالتی گوگل

دلایل پنالتی گوگل

خرید بک لینک

به طور کلی خرید بک لینک هم میتواند به سرعت، سبب افزایش رتبه گوگل شود و هم اینکه ممکن است سبب کاهش رتبه گوگل گردد که در این مواقع معمولا منجر به کاهش رتبه، حذف شدن از نتایج جستجو و در آخر پنالتی گوگل خواهد شد .

همان طور که می دانید ، رایج ترین لینک های خریدنی ، بک لینک های سایت واید هستند که در هدر , فوتر, سایدبار یا بخشی از سایت لینک دهنده قرار می گیرند، این لینک ها ها در تمامی صفحات سایت با یک انکر تکست تکرار می شوند، این کار باعث می شود تا سایت شما به اندازه تعداد صفحات ایندکس شده وب سایت لینک دهنده با یک متن ، لینک دریافت کند که این امر خلاف قوانین گوگل بوده و سبب جریمه آن خواهد شد .

بسیاری از لینک هایی که به صورت سایت واید از وب سایت هایی که از طریق خرید و فروش بک لینک کسب درآمد می کنند ،توسط موتور های جستجوگر در نظر گرفته نمی شوند و در رتبه بندی تاثیری ندارند ، یعنی اصلا در پروسه رتبه بندی لحاظ نمی شوند و خنثی عمل خواهند کرد ، به عنوان مثال مرورگر کروم یک افزونه به نام ادبلاک دارد ( طراحی شده توسط  شرکت گوگل) که با فعال کردن آن ، بخش مربوط به خرید و فروش لینک در سایت از نگاه کاربر حذف خواهد شد ، لذا جهت ساخت بک لینک حتما باید اصول لینک بیلدینگ حرفه ای رعایت گردد .

زیاده روی در لینک های خروجی

چنانچه صفحه ای از سایت دارای لینک های خروجی بسیار زیادی از سایتی دیگر را داشته باشد با افت رتبه مواجه خواهد شد و همچنین اگر متن لینک شده حاوی کلمه کلیدی باشد ، کاهش رتبه نیز بیشتر خواهد شد ، لذا لازم است که لینک های غیر مرتبط با صفحه مانند لینک های خروجی بخش نظرات، منابع و… به صورت نوفالو درج گردد .

 محتوا کپی و تکراری

عمدتا الگوریتم پایشگر پاندا مسئول پنالتی کردن سایت هایی است که فرآیند تولید محتوای آن ها به صورت کپی و تکراری است یا نسبیت محتوای کپی شده داخل سایت از محتوا یونیک (محتوای خاص و غیرکپی ) بیشتر است .

 بهره گیری افراطی از تگ H1

به طور کلی استفاده بیش از یک بار از تگ تیتر H1  باعث کاهش درک محتوای صفحه و به نوعی گیچ شدن گوگل و در نتیجه جریمه کردن سایت خواهد شد .

 لینک به صفحات ۴۰۴ و قابل ایندکس بودن این صفحات

توصیه می شود که صفحات ۴۰۴ سایت را به صورت نوایندکس قرار دهید زیرا اگر لینک داخلی به صفحه ای حذف شده داشته باشید ، در صورت نو ایندکس بودن صفحه ۴۰۴ احتمال ایندکس شدن آن صفحه وجود دارد که این عامل خود باعث به وجود آمدن محتوا بی ارزش و تکراری خواهد شد ،البته  در نظر داشته باشید که هیچ لینکی چه خارجی و چه داخلی در سایت نباید به صفحه حذف شده ۴۰۴  داده شود .

تکرار افراطی و غیراصولی کلمات کلیدی در محتوا

دیگر دوران استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در متن جهت کسب رتبه بهتر گذشته است ، لذا هر چه بیشتر کلمه کلیدی را در متن تکرار کنید رتبه صفحه در آن کلمه بیشتر کاهش خواهد یافت از این رو ، به جای این کار لازم است تا از کلمات کلیدی مرتبط به کلمه اصلی بهره گرفت ، کلمات کلیدی مرتبط را می توان از طریق بخش جستجو های مرتبط یا با استفاده از ابزارهایی نظیر؛ گوگل کیورد پلنر یافت .

لینک های شکسته در سایت

عمدتا وجود یک یا دو لینک شکسته غیر کارآمد در سایت می تواند طبیعی به نظر رسد اما اگر تعداد لینک های شکسته در سایت زیاد باشد ، تبدیل به یک مشکل برای کابران سایت می شود و این به دور از سیاست های گوگل ( تجربه ی کاربری بهتر ) خواهد شد .

زیاده روی در استفاده ی از کلمه کلیدی در محتوا متن لینک شده

هرگز در لینک سازی داخلی و در لینک های خارجی سایت کلمه کلیدی را بیش از حد تکرار نکنید .

 لینک بیلدینگ زیاد و غیر اصولی در وبلاگ ها

البته که ساخت بک لینک در وبلاگ هایی نظیر بلاگفا می تواند به بهبود و افزایش رتبه کلمات کلیدی در نتایج گوگل کمک زیادی کند اما اگر این کار غیر اصولی و افراطی انجام شود ، سبب بروز پنالتی و حذف شدن وب سایت از نتایج جستجو خواهد شد .

اصرار بر کسب رتبه بر روی کلمه/کلمات کلیدی مشخص

چنانچه مدیر سایت ، با نگاهی طمع آمیز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم شروع به انجام کارهایی کند که منجر به کسب رتبه بر روی کلمات کلیدی  خاص شود ، اگراین کار طبق اصول خود انجام نشود سبب جریمه شدن سایت توسط گوگل خواهد شد لذا جهت بهینه سازی سایت توسط خودتان ، حتما از یک مشاور مشورت بگیرید تا متحمل ضرر زمانی و هرینه ای نگردید .

ریدایرکت های غیر اصولی

بهره گیری از ریدایرکت ۳۰۱ در بعضی شرایط باعث بهبود رتبه صفحه میزبان ریدایرکت می شود اما اگر این  نکات زیر رعایت نشود ، به وضعیت سایت آسیبی جدی خواهد رسید :

پس از ریدایرکت کردن صفحه یک به صفحه دو ، حتما باید کلیه لینک هایی که از داخل به صفحه یک داده شده اند ، ویرایش شده و به صفحه دو داده شوند چون وجود هر گونه لینک ریدایرکت شده در داخل سایت باعث کاهش سرعت لود سایت و همچنین بودجه خزنده گوگل می شود، این دو عامل نیز تاثیر مستقیم منفی بر روی رتبه خواهند داشت .

بیش از ۸۰ درصد اتوریتی صفحه ریدایرکت شده به صفحه میزبان ریدایرکت منتقل می گردد اما دیگر قدرتی از صفحه یک به دیگر صفحه سایت داده نمی شود ، به نوعی تمامی قدرت صفحه فقط به صفحه میزبان ریدایرکت منتقل خواهد شد .

برای ریدایرکت بهتر است تا فقط از نوع ۳۰۱ استفاده کنید و بدانید که ریدایرکت کمتر مساوی است با سایتی بهینه تر، واقعا در استفاده از ریدایرکت ها تا حد ممکن باید وسواس به خرج داد.

سابقه بد دامنه

ضروری است که از طریق سایت آرشیو ، سابقه دامنه مورد نظر را بررسی کنید ، اگر مشاهده کردید که دامین قبلا در موضوعی غیر مرتبط با موضوع مورد نظر شما مورد استفاده قرار گرفته ، به بک لینک پروفایل سایت MOZ مراجعه کرده و آدرس دامنه را وارد کنید تا میزان اسپم اسکور را بدست بیاورید ، اگر پایین بود مشکلی نخواهد بود اما اگر بالای ۴ بود بهتر است ثبت دامنه ای دیگر انجام شود.

بیشتر بخوانید:  افزایش رتبه در گوگل

 

هاست نامناسب

به طور محسوس ، سرعت بارگذاری سایت عامل مهمی است که تا حدی به کیفیت میزبانی سایت بستگی دارد، ، علاوه بر این چنانچه هاست مورد استفاده آپتایم پایین تر از ۹۹ درصد داشته باشد ، سایت به دلیل قطعی سایت باعث ظاهر شدن ارور های متوالی خزنده های گوگل شده و در نهایت منجر به کاهش رتبه و پدیدار شدن سرور ارور در پنل سرچ کنسول سایت خواهد شد .

ساخت لینک در مزرعه لینک

از آنجا که مزرعه های لینک؛  صفحات یا سایت هایی هستند که تنها برای اهداف لینک سازی از آنها استفاده می گردد و پر از لینک خارجی های غیر مرتبط با یکدیگرهستند ، لذا از ایجاد بک لینک در مزرعه لینک خودداری کنید.

لینک های فوتر

بسیاری از توسعه دهندگان و شرکت های طراحی وب سایت، جهت معرفی کردن برند خود ، در فوتر سایت های طراحی شده به صورت فالو قرار میدهند که اینکار سبب ایجاد میزان زیادی بک لینک (به اندازی تعداد صفحات ایندکس شده سایت لینک دهنده) با یک متن می شوند که این عامل می تواند باعث کاهش رتبه و در نتیجه جریمه گوگل گردد .

وجود لینک مخفی در صفحه

چنانچه در سایت شما لینک هایی وجود دارد که به واسطه سی اس اس ، از دید کاربر مخفی شده است بهتر است آن را حذف یا برای کاربر آن را قابل نمایش کنید تا بتوان از این طریق از پنالتی گوگل رهایی پیدا کرد .

 پایین بودن سرعت بارگذاری صفحات سایت

سرعت لود صفحات سایت توسط گوگل به عنوان یک فاکتور مهم در رتبه بندی اعلام شده است، در واقع سرعت لود صفحه جزو پنج فاکتور مهم در رتبه بندی صفحات سایت می باشد ، از این رو به طور میانگین یک صفحه از  وب سایت ، باید کمتر از ۳ ثانیه به طور کامل بارگذاری گردو تا به بهینه ترین حالت ممکن از نظر لود تایم برسد و از این طریق ، رضایت کاربر و گوگل کسب کند .

هک شدن سایت

دلیل هک یک سایت ، سوء استفاده از طریق فیشینگ و سرقت اطلاعات کاربران است و یا استفاده از قدرت سایت برای انجام بلک هت نظیر؛ ریدایرکت صفحات و یا لینک های مخفی به سایت ها مورد خواست هکر ، لذا هرگز از قالب و افزونه های نال شده وردپرس استفاده نکنید زیرا بیشتر این افزونه و قالب ها یا دارای حفره های امنیتی هستند و یا هدف از رایگان بودن آن ها در اینترنت چیزی به جزء سوء استفاده نبست .

کاربرد نادرست از تگ کنونیکال

کاربرد اشتباه از تگ کنونیکال (تگی جهت فهماندن مفهوم محتوای مشابه ) سبب حذف صفحه از نتایج گوگل خواهد شد ، لذا چنانچه به شکل اشتباهی آدرس صفحه ای دیگر در این کد قرار گیرد ، از دلایل حذف شدن صفحه از نتایج جستجو خواهد بود .

نشانه گذاری نابجا

اگر چه  کاربرد نا به جا از دستورات اسکیما ، جیسون ، میکرو دیتا و دیگر روش های نشانه گذاری سبب کاهش رتبه سایت نمی گردد اما پیغامی در بخش اقدامات دستی سرج کنسول در قالب اخطار تخلف سایت از قوانین گوگل برای سایت ارسال خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   اسکیما چیست

 

فریب کاربر و گوگل

یکی از روش های کلاه سیاه که در آن کاربر به صفحه ای غیر از صفحه واقعی هدایت می شود و موتور جستجو به صفحه ای دیگر ، روش کلاکینگ می باشد ، در واقع در کلاکینگ ، کاربر یک محتوا و موتور جستجوگر محتوایی دیگر را خواهد دید ،  روش کلاکینگ اگر چه در ابتدا این روش تاثیر خوبی بر روی رتبه های سایت خواهد داشت اما پس از مدتی گوگل متوجه این حرکت شده و سایت خطاکار را جریمه می کند. ( یکی از سنگین ترین جریماتی که یک سایت می تواند متحمل گردد ، همین جریمه است )

بررسی لینک های سایت

جهت جلوگیری از جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پنگوئن، لینک های داده شده به سایت را بررسی کنید ، جهت بررسی لینک های سایت ، توسط بخش گزارشات بک لینک خارجی در سرچ کنسول می توانید تمامی سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند را با جزئیات کامل مشاهده و بررسی کنید ، لذا سایت ها را از لحاظ کیفیت لینک ها  بررسی کنید و به واسطه حذف بک لینک های اسپم سایت توسط ابزار Disavow از دردسر آنها رهایی یابید .

 ابزارهایی چون ؛ ماز و مسجیتک جهت آنالیز دقیق تر بک لینک ها کارایی مناسبی دارند.

 

ارزیابی محتوا و رفع مشکلات ساختاری سایت

از جمله علل پنالتی گوگل ، مشکلات ساختاری و محتوای سایت است ،  این مورد توسط الگوریتم پاندا بررسی و نتیجه گیری می شود، لذا جهت جلوگیری از جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پاندا  موارد زیر را باید مد نظر قرار داد :

به طور استاندارد و لازم از بهینه سازی افراطی مطالب (افزایش چگالی و اسپم محتوایی) خودداری کنید .

کلمات کلیدی را در صفحات مخصوص به خود متمرکز سازید ، بدین معنی که با تمرکز بر روی کلمه کلیدی مورد نظر تنها در یک صفحه از کپی کردن محتوا از سایت های دیگر به شدت اجتناب ورزید .

تا حد ممکن باید محتوا را نه برای ربات های گوگل ، بلکه برای کاربران تولید کرد.

چنانچه مشکل محتوای تکراری در سایت وجود دارد به شکل کلی باید آنرا مرتفع ساخت .

نتیجه گیری

به منظور جلوگیری از پنالتی گوگل موارد زیرا را رعایت کنید :

علاوه بر کمیت ، بیشتر روی کیفیت محتوا تمرکز کنید .

همواره تجربه ی کاربری مطلوب را مدنظر قرار دهید نه واکنش موتورهای جستجوگر!

سعی کنید تا حد ممکن محتوای تکراری و کپی در سایت به کار نبرید .

هرگز به خرید لینک اقدام نکنید ، بلکه سعی کنید کاربران را به ایجاد لینک برای سایت تشویق کنید.

در بازه های زمانی منظم لینک های خارجی سایت خود را بررسی و در صورت لزوم آنها را Disavow سازید .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *