SEOBOMB
Img
کیورد استافینگ چیست؟

کیورد استافینگ چیست؟

جهت دستیابی به نتایج برتر موتورهای جستجو ،سئو و بهینه سازی وب سایت ها باید با روش های اصولی و استاندارد انجام شود ، در همین راستا در این مقاله ، کیورد استافینگ که یکی از روش‌های سئوی کلاه سیاه محسوب می‌شود و قرابتی با استاندارهای سئو ندارد مورد بررسی قرار گرفته شده است ، در واقع در این مقاله با تعریف، انواع و مضرات تاکتیک کیورد استافینگ با راهکارهایی آشنا خواهید شد که به کمک  آن‌ها هرگز نیازی به استفاده از کیورد استافینگ  نخواهید بود ، جهت دستیابی به اطلاعات مفید این مقاله ، تا پایان با سئو بمب همراه باشید.

چرا نباید کیورد استافینگ انجام دهیم؟

ممکن است که هنگام انجام سئو (SEO) و بهینه سازی وب‌سایت ، جهت کسب رتبه‌های برتر در صفحه نتایج جستجو، وسوسه شوید و از راه‌های میانبر استفاده کنید زیرا تصور می کنید که استفاده از روش هایی که در کوتاه مدت باعث کسب سریع‌تر رتبه‌های بهتری می‌شوند ضرری برای وب سایت شما نخواهد داشت؛ اما استفاده از راه های میانبر و تاکتیک‌های سئوی کلاه سیاه، علاوه بر اینکه به بهبود وضعیت سئوی سایت شما کمک نمی‌کند؛ بلکه آسیب هایی را بر پیکره کسب‌وکار شما نیز وارد خواهد کرد که جبران آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

 

کیورد استافینگ چیست

کیورد استافینگ چیست

کیورد استافینگ چیست

کیورد استافینگ Keyword Stuffing) ) ترکیبی است از دو واژه Keyword به معنی کلمه کلیدی و Stuffing به معنی پر کردن لذا کیورد استافینگ هنگامی اتفاق می‌افتد که یک برند جهت کسب رتبه‌های بهتر صفحات نتایج جستجو،  برای یک کلمه کلیدی، یک صفحه را از آن کلمه کلیدی هدف پرمی کند ، در حقیقت بدین معنی که در کاربرد کلمه کلیدی مورد نظر زیاده روی می شود ، اگر چه کیورد استافینگ مانند گذشته محبوب و متداول نیست؛ اما هنوز هم برخی از برندها آگاهانه یا بدون اطلاع از نادرستی و مضرات آن برای بهتر دیده شدن در نتایج جستجو از این روش نامعتبر بهره می گیرند.

بیشتر بخوانید:  محتوای تکراری و تاثیر منفی آن در سئو سایت

 

انواع کیورد استافینگ

از بارزترین  نمونه‌های کیورد استافینگ می‌توان  موارد زیر را عنوان نمود :

  • انجام تکرار غیرضروری و بیش از حد کلمات و عبارات
  • افزودن کلماتی که ربطی به متن زمینه ندارند .
  •  استفاده از یک گروه همسان از کلمه‌های کلیدی در بخش‌های مختلف متن
  • به کار بردن کلمات کلیدی نامربوط با عنوان برگه

جهت درک بهتر به مثال زیر که یک نمونه از کیورد استافینگ با هدف کسب رتبه بهتر برای عبارت «بهترین کیف مدرسه» نوشته شده است ، توجه کنید:

 

چنانچه به دنبال بهترین کیف مدرسه هستید، دیگر نیازی به جستجو نیست، برند ما بهترین کیف مدرسه برای امور مدرسه و روزمره را ارائه می‌کند. لایه نرمی که در بند این مدل تعبیه شده و یک جیب مخصوص برای جامدادی، این کیف را به بهترین کیف مدرسه برای مهدکودک یا مدرسه تبدیل می‌کند.

به طور واضح در متن بالا مشخص است که در کاربرد کلمه کلیدی زیاده روی شده و عبارت هدف( مدرسه )، بسیار بیشتر از «چگالی» توصیه شده برای سئوی بهینه استفاده شده است.

 چگالی کلمه کلیدی

Keyword Density  یا «چگالی کلمه کلیدی» در سئو به معنی درصد تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی در متن مورد استفاده قرار می گیرد ، این درصد از به روش زیر محاسبه می گردد:

چگالی کلمه کلیدی = تعداد کلمات متن ÷ تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن

با بررسی متن بالا مشخص است که چگالی کلمه کلیدی در مثال بالا ۱۳ درصد است (۵۲ کلمه در متن وجود دارد و کلمه کلیدی ۴ بار به کار رفته است)که این درصد به دست آمده از آستانه توصیه شده برای جلوگیری از روش کیورد استافینگ بیشتر می باشد. اگرچه عدد و رقم دقیقی را نمی‌توان به عنوان چگالی مناسب برای کلمه کلیدی تعیین کرد؛ اما ترجیحا چگالی ۲ درصد بهترین و مطمئن‌ترین میزان برای فرار از دام کیورد استافینگ خواهد بود .

نوع دیگری از کیورد استافینگ وجود دارد که آن را از دید کاربر پنهان می کنند ، در این روش، کلمه‌ها و عبارات هدف به نوعی در صفحه قرار می‌گیرند که کاربر متوجه وجود آن‌ها نخواهد شد ، این روش را  می‌توان به دو روش به کار برد :

روش اول : بهره گیری از متن همرنگ با پس‌زمینه برای پنهان کردن کلمه از دید کاربر و نمایش آن به ربات‌های موتورهای جستجوگر

استفاده از تکرار متن در کد صفحه، تگ‌های متا، متن‌های alt و تگ‌های نظرات

اگرچه برندهایی که از هر یک از انواع آشکار یا پنهان کیورد استافینگ استفاده می‌کنند بر این باورند که از این طریق می‌توانند با فریب موتورهای جستجوگر ، رتبه‌های برتری را در نتایج جستجو به دست بیاورند، اما در عمل هر دوی این روش‌ها سبب کاهش رتبه آن‌ها خواهد شد .

مضرات کیورد استافینگ برای وب‌سایت

کاملا مشخص است که از واضح‌ترین مضرات تاکتیک کیورد استافینگ این است که کیورد استافینگ تجربه بدی را برای کاربر رقم می‌زند ، در واقع کاربر تجربه ی کاربری مطلوبی را تجربه نخواهد کرد .

عمدتا محتوای هر وب‌سایی باید آموزنده، ارزش آفرین و سودمند باشد و مخاطب را به تعامل یا انجام عمل خاصی ترغیب کند؛ اما هنگامی که مطلب مورد نظر را از کلمه کلیدی هدف پر می شود ، تحقق چنین اهدافی غیرممکن می گردد ، با استفاده از این روش غیراستاندارد و مضر، به جای نوشتن برای مخاطبان ، برای موتورهای جستجو تولید محتوا می شود ، لذا تجربه کاربری مناسبی برای کاربران  فراهم نخواهد شد  و باعث می گردد که مخاطب عطای خواندن مطلب حاضر و حتی مطالب آتی را به لقایش ببخشد؛ از این رو، بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش سایت افزایش پیدا می‌کند و در نهایت، مشتریان بالقوه از کسب‌وکار دور خواهند شد .

با انجام تاکتیک های کیورد استافینگ،  به امید جذب مخاطبان بیشتر، مطالب از کلمه کلیدی هدف پر می شود ؛ اما عکس نتیجه مورد نظر رخ خواهد داد .

از دیگر مضرات مهم کیورد استافینگ این است که   موتورهای جستجو استفاده از این روش را ممنوع کرده و وبسایت های متخلف را جریمه می‌کنند ، در واقع  اگر صفحه‌ای را با کلمات کلیدی غیرضروری پر کنید، نه تنها شانسی برای کسب رتبه‌های بهتر نخواهید داشت، بلکه رتبه شما کاهش پیدا خواهد کرد و حتی چه بسا جریمه شوید و برگه مورد نظر کلاً از نتایج جستجو حذف شود و دیگر نتوان کاری برای آن کرد ، از این رو اگرچه به بازی گرفتن و فریب دادن موتورهای جستجو وسوسه انگیز به نظر می‌رسد؛ اما باید از پر کردن صفحه با کلمات کلیدی به هر شکلی خودداری کنید ،به جای آن ، با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید از مسیر درستی وارد شوید و کلمات کلیدی مناسب را به صحیح‌ترین حالت ممکن در صفحات سایت خود قرار بدهید و در نتیجه نتایج مطلوبی از آن در جهت بهبود رتبه ی سایت خود کسب کنید .

استفاده ی صحیح از کلمات کلیدی

جهت دستیابی به رتبه‌های برتر برای کلمه کلیدی هدف ، به جای پر کردن صفحه از آن کلمه کلیدی، بر روی بهینه سازی و استفاده درست از آن به طور کامل تمرکز کنید ، در این راستا باید کلمه یا عبارت مورد نظر را به اندازه کافی در هر جا که منطقی به نظر می‌رسد به کار ببرید و بر اساس راهنمایی های گوگل «بر روی تولید محتوای سودمند و انباشته از اطلاعاتی تمرکز کنید که کلمات کلیدی آن به‌جا و متناسب با زمینه ظاهر میشوند ، در این صورت دچار دام کیورد استافینگ نخواهید شد .

جهت ممانعت از کیورد استافینگ و ایجاد و حفظ چگالی استاندارد کلمات کلیدی، به نکات زیر توجه کنید :

تعیین یک کلمه کلیدی برای هر صفحه

جهت سئو کردن استاندارد هر صفحه از سایت، ابتدا برای آن صفحه یک کلمه کلیدی هدف انتخاب کنید، این کلمه به عنوان کلمه کلیدی اصلی صفحه مورد نظر (Primary Keyword) باید کاملاً با موضوع و محتوای آن صفحه ارتباط داشته باشد ، همچنین جهت افزایش احتمال کسب رتبه‌های بهتر در نتایج جستجو، لازم است که کلمه کلیدی محبوبی را انتخاب کنید که رقابت زیادی بر سر آن وجود ندارد ، برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب می‌توانید از ابزارهای سودمندی استفاده کرد که با کمی جستجو در وب سایت های معتبر ارائه شده اند .

در نهایت پس از آنکه یک کلمه کلیدی هدف را برای یک صفحه به کار بردید، دیگر از آن به عنوان کلمه کلیدی اصلی سایر صفحات استفاده نکنید لذا هر صفحه‌ای که می‌خواهید در نتایج جستجو جایگاهی داشته باشد ، باید کلمه کلیدی هدف منحصر به فرد خودش را داشته باشد ، با این روش از رقابت صفحات سایت با یکدیگر جلوگیری کرده و محتوا و نقطه ثقل هر صفحه را به وضوح برای موتورهای جستجو مشخص خواهید کرد .

محتوای تولیدی باید بیشتر از ۳۰۰ کلمه باشد

جهت ترغیب موتورهای جستجو برای تخصیص رتبه به صفحه حاوی کلمه کلیدی هدف، لازم است که طول متن محتوای اصلی صفحه مورد نظر بیشتر از ۳۰۰ کلمه تهیه شود ، از آنجا که موتورهای جستجو همیشه به دنبال ارائه متناسب‌ترین و مفیدترین اطلاعات به کاربران خود هستند لذا اگر محتوای شما حجم ( همچنین کیفیت و عمق) بیشتری داشته باشد، احتمال اینکه رتبه‌های بهتری را برای آن در نظر بگیرند افزایش پیدا می کند .

حفظ چگالی مناسب برای کلمه کلیدی هدف

به منظور کسب رتبه‌های برتر باید کلمه کلیدی هدف را به طور طبیعی و با فواصل منطقی و نسبتاً هماهنگ در سراسر مطلب پخش کنید ، همچنین در به کارگیری کلمه کلیدی زیاده روی نکنید و فقط در جایی از آن استفاده کنید که احساس می‌کنید طبیعی و مناسب به نظر می‌رسد ، همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد، به منظور رعایت استانداردهای سئو و جلوگیری از کیورد استافینگ، چگالی کلمه کلیدی را به زیر ۲ درصد برسانید .

استفاده از کلمات کلیدی ثانویه، هم معنی و کلمات کلیدی طولانی

روش مهم و موثر جهت جلوگیری از نیاز به تکرار کلمات کلیدی هم سان و ایجاد حالت کیورد استافینگ و در عین حال، نشان دادن اهمیت کلمه کلیدی اصلی به موتورهای جستجوگر، به کارگیری از کلمات کلیدی ثانویه می باشد ،  موتورهای جستجوگر جهت کمک به رتبه بندی هر صفحه به سایر عبارات و جملات آن صفحه نیز توجه خواهند کردد ؛ لذا در متن خود از کلمات کلیدی ثانویه، یعنی کلمات کلیدی مترادف و انواع طولانی (Long-tail) کلمه کلیدی هدف کمک بگیرید تا نقطه ثقل صفحه تامین و آشکارتر شده و باعث آسانی رتبه بندی صفحه و کسب رتبه‌های بهتر گردد .

افزون بر این ، به کارگیری کلمه‌های کلیدی طولانی به شناسایی بخش‌هایی از متن که می‌تواند در پاسخ به سؤالات کاربران مفید باشد نیز کمک می‌کند و فرصتی را برای قرار گرفتن محتوای صفحه در قسمت People also ask فراهم خواهد ساخت .

به کارگیری  کلمه‌های کلیدی در قسمت‌های مختلف هر برگه

محتوای بدنه هر برگه از سایت فقط یکی از مکان‌هایی است که باید کلمه کلیدی هدف در آن قرار گیرد از این رو جهت تقویت سئو، ضروری است که کلمه کلیدی مورد نظر را یک بار در قسمت‌های زیر نیز به کار گیرید :

  • استفاده در عنوان برگه
  • استفاده در حداقل یکی از تیترهای فرعی
  • استفاده در تگ عنوان
  • استفاده در توضیحات متا
  • استفاده ی حداقل در تگ alt یکی از تصاویر برگه
  • استفاده در اولین پاراگراف
  • به کار گیری نزدیک به پایان مطلب

برعکس روش کیورد استافینگ، با استفاده از این تاکتیک‌های بهینه سازی کلمه کلیدی، سیگنال‌های مثبتی را به موتورهای جستجرگر ارسال خواهید کرد که باعث جذب توجه و کسب رتبه‌های برتر برای کلمات کلیدی هدف می گردد .

بررسی و تقویت سئوی داخلی سایت

اگرچه با توجه به نکات اشاره شده ، بعید نیست که استفاده از برخی فرصت‌های مناسب برای جلب نظر موتورهای جستجو را از قلم انداخته باشید ؛ لذا پس از انتشار برگه‌ها و پست‌های جدید، بهینه سازی های مرتبط با سئو را تمام شده فرض نکنید و به صورت دوره‌ای برای ارزیابی وضعیت سئوی داخلی سایت (On-page SEO) برنامه‌ریزی کنید ، به منظور بررسی و ارزیابی خودکار وضعیت سئوی داخلی سایت خود می‌توانید از سراچه‌هایی مانند SEMRUSH و SiteChecker نیز استفاده کنید .

نتیجه گیری

با نادیده گرفتن روش های مضر کیورد استافینگ ، بررسی و تقویت استراتژی کلمه‌های کلیدی، رتبه‌های بهتری را برای وب سایت خود به دست آورید، آن طور که از متن مورد اشاره ، مشخص است انتخاب یک کلمه کلیدی و تکرار آن با امید به کسب رتبه‌های بهتر در نتایج جستجو نه تنها سودی را حاصل نخواهد کرد، بلکه از نمونه های کیورد استافینگ محسوب می‌شود و عواقب نامطلوبی و مضری را برای سئو و رتبه برگه‌های سایت شما ایجاد خواهد کرد ، از این رو جهت بهینه سازی محتوا و فراهم آوردن پیش نیازهای ضروری برای کسب رتبه‌های بهتر از رقبا، لازم است که تحقیق و جستجو کنید و از راه کارهای صحیح و استاندارد بهره بگیرید.

همه نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست خدمات

درخواست خدمات سایت یا سئو رو از طریق فرم زیر ارسال کنید