محتوای تکراری

اگر در داخل سایت خود از محتوای تکراری استفاده می کنید، باید این موضوع مهم را بدانید که محتوای تکراری قطعا برای سئو سایت شما مضر خواهد بود و اگر هم محتوای خود را از سایت های دیگران کپی می کنید، باز هم سایت شما تحت تاثیر جریمه های گوگل قرار خواهد گرفت و در این مقاله در رابطه با هر دو موضوع به صورت کامل صحبت خواهیم کرد. در واقع محتوای تکراری می تواند باعث فروپاشی یک سایت در زمینه ی کسب و کار اینترنتی شود، زیرا شرکت گوگل به شدت وب سایت هایی که به تولید محتوای تکراری و یا کپی شده می پردازند، برخورد می کند و آنها را از نتایج جستجوی گوگل حذف می کند و در نظر داشته باشید که محتوای کپی شده، اصلا از نظر اخلاقی کار درستی نیست، زیرا برای محتوای کپی شده، افرادی زحمت کشیده اند و یا گاها هزینه های بسیار زیادی را پرداخت کرده اند و از طرفی دیگر هم محتوای کپی شده، توهین مستقیم به کاربران شما است! زیرا شما اگر با محتوای تکراری هم به صفحه ی اول گوگل برسید، کاربران شما سایت های بسیار زیادی را با محتوای یکسان، مشاهده می کنند و این موضوع به شدت بر روی بازدیدکنندگان شما تاثیرات منفی می گذارد، برای ارائه ی راهکار هوشمندانه و جلوگیری از محتواهای اسپم، با سئو بمب همراه باشید تا مطالبی را به شما بگویم که نمی توانید آن را در دنیای وب پیدا کنید.

محتوای تکراری چیست

محتوای تکراری چیست

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری یا duplicate content در واقع یک متن تکراری است که در فضای وب، بیشتر از یک آدرس دارند! فرض کنید همین مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید را ما در وب سایت سئو بمب منتشر کرده ایم و وب سایت های دیگر هم برای اینکه زمان کمتری برای تولید محتوا بگذارند، همین محتوا را با یک آدرس متفاوت دیگر نیز منتشر می کنند و آنها فکر می کنند که اگر کلمات کلیدی و آدرس صفحه و موارد دیگر را کمی تغییر دهند، محتوای آنها تکراری نیست! متاسفانه این موضوع برخلاف طرز تفکر اکثر وب مستران باعث جریمه شدن سایت شما می شود.

بیشتر بخوانید:   تولید محتوا چیست و چگونه باعث افزایش فروش می شود؟

 

در این صورت مطلب انتشار یافته، جزو محتوای تکراری در سایت به حساب می آید. البته معمولا در بین متخصصان و سئوکاران، محتوای تکراری معنای دیگری دارد، منظور از محتوای تکراری، بیشتر متن ها و مقاله هایی است که شما در وب سایت خود منتشر می کنید و معمولا از قبل، آن محتوای مورد نظر را در سایت خود داشته اید. اما محتوای کپی شده، به محتواهایی گفته می شود که شما مستقیما محتوا را از سایتهای دیگران برمیدارید و آن را در سایت خود منتشر می کنید.

کپی کنندگان محتوا

کپی کنندگان محتوا

چرا گوگل کپی کنندگان را جریمه می کند؟

زیرا افراد متقلب، نه تنها به خودشان احترام نمی گذارند، بلکه حتی به کاربرانی که قرار است به آنها اعتماد کنند، هم احترام نمی گذارند! آنها فکر میکنند که اگر با هر طریقی به صفحه ی اول گوگل برسند، می توانند به درآمدهای میلیونی برسند، ولی آنها مهم ترین موضوع در کسب و کار اینترنتی را درک نکرده اند! آنها نمی دانند که دلیل راه اندازی کسب و کار اینترنتی و فروش آنلاین چیست. مهمترین موضوع در تجارت آنلاین، بازدیدکنندگانی هستند که از مسیرهای مختلف وارد تجارت ما می شوند، شما باید با برنامه ها و روشهای مختلف، آنها را سرگرم کنید و کاری کنید که با محتوای جذاب و یونیک شما، به کسب و کارتان معتاد شوند و هر روز به صورت مستقیم وارد سایت شما شوند.

اگر بتوانید چنین کاری را با محتوای جذاب و یونیک به خوبی انجام دهید، خیلی راحت و بی دردسر، سایت شما در کلمات مختلف، به شکل عجیبی رتبه خواهد گرفت!

تاثیر محتوای تکراری در داخل سایت

محتوای تکراری در داخل سایت، مشکلات بسیار زیادی را برای شما ایجاد می کند که در ادامه، چندین دلیل که نشان می دهد چرا محتوای تکراری یا duplicate content برای سئو شما مضر می باشد را ارائه کرده ایم:

  • ایجاد url های مشابه
  • تقسیم اعتبار بک لینکها
  • به هدر رفتن زمان گوگل
  • تاثیر منفی بر روی محتوای اصلی

در ادامه هر کدام از موارد گفته شده را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد:

۱٫ ایجاد آدرسهای نامناسب برای صفحات مختلف سایت

تصور کنید که محتوای یک صفحه، در سه یو آر ال زیر وجود دارد.

domain.com/page/

domain.com/page/?utm_content=buffer&utm_medium=social

domain.com/category/page/

در این صورت فرض می کنیم که URL اولی، صفحه ی مورد نظر شما است و می خواهید این صفحه در نتایج صفحه ی اول گوگل ظاهر شود، اما ممکن است که ربات های گوگل نتوانند تشخیص دهند که کدام محتوا به عنوان صفحه ی مد نظر شما باید در گوگل ظاهر شود و در نتیجه ممکن است که صفحات دیگر شما که دارای duplicate content هستند، جای URL اصلی را بگیرند و در نتیجه، از آنجایی که کاربران نیز ممکن است بر روی لینکی که دارای محتوای تکراری می باشد و URL آن برای سئوی وب مناسب نیست، کلیک نکنند، همین موضوع باعث کاهش ctr و …. خواهد شد.

۲٫ تقسیم اعتبار بک لینک ها

فرض کنید، شما محتوایی دارید که در رتبه ی ۳ گوگل قرار دارد و اگر شما محتوایی مشابه تولید کنید، در اینگونه مواقع، احتمال زیادی دارد که رتبه ی ۳ شما، تبدیل به رتبه ی ۸ شود و معمولا در اینگونه مواقع، هر دو مطلب مشابه شما در رتبه ی ۸ و ۹ نمایش داده می شود و اگر چنین اتفاقی برای شما افتاده است، باید این موضوع مهم را بدانید که اعتبار بک لینک ها، بین هر دو صفحه تقسیم شده است. برای درک بهتر موضوع به مثال زیر دقت کنید و هر دو صفحه ی زیر را مورد بررسی قرار دهید.

https://buffer.com/library/social-media-manager-checklist
https://buffer.com/resources/social-media-manager-checklist

محتوای هر دو صفحه duplicate content محسوب می شود و این موضوع در حالی است که هر کدام از این صفحه ها، به ترتیب بین ۱۰۶ و ۱۴۴ تا referring domain دارند! البته در رابطه با این موضوع، در نظر داشته باشید که در سال ۲۰۱۹ قدرت ایندکس صفحات و بک لینک ها توسط گوگل، به اندازه ای بالا رفته است که جای نگرانی را تا حد زیادی کاهش داده است، اما باز هم برای بهینه سازی کاملا اصولی و پایدار، به شما پیشنهاد می کنیم که از ایجاد محتوای مشابه خودداری کنید، زیرا برخورد گوگل با اینگونه محتواها کاملا متفاوت است.

۳٫ به هدر دادن زمان گوگل

گوگل با استفاده از ربات های خودش، صفحات مختلف سایت شما را شناسایی می کند و به مرور زمان و با استفاده از لینکهایی که در صفحات قدیمی سایت شما وجود دارد، صفحات جدید وب شما را بررسی می کند و در اینگونه مواقع، اگر مطالب جدید شما، همان محتواهای تکراری باشد، قطعا خزنده های گوگل بیهوده صفحاتی از سایت شما را ایندکس کرده است که همین موضوع باعث بیهوده مصرف شدن crawl budget می شود، بنابراین گوگل عملکرد فوق العاده قدرتمندی در پیدا کردن محتواهای تکراری شما دارد و شما باید این موضوع مهم را مد نظر داشته باشید.

۴٫ نابود شدن رتبه ی صفحه ی مورد نظر شما

در برخی موارد ممکن است که شما به یک وب سایت دیگر اجازه بدهید تا از محتواهای سایت شما در روند فعالیت های خودش استفاده کند و یا اینکه ممکن است یک صاحبان یک سایت از محتواهای تولیدی شما استفاده کنند و آن ها را عینا به صورت کپی شده و یا با کمی تغییرات در وب سایت خود قرار دهند.

هر دو موردی که گفته شد به محتوای تکراری یا duplicate content مربوط می شود که تنها تفاوتی با موارد قبلی در این است که محتوای مورد نظر، در دامنه های مختلف وجود دارد. البته معمولا مشکلی در این زمینه برای رنک محتوای شما به وجود نمی آید. اما در برخی موارد دیده شده است که همان محتوای کپی شده، به دلایلی، توانسته است که رنک بالاتری نسبت به محتوای اصلی داشته باشد که این موضوع طبیعتا برای شما مفید نخواهد بود.

چگونه تاثیر منفی محتوای تکراری را خنثی کنیم؟

برای حذف و یا خنثی کردن تاثیرات منفی محتوای تکراری در سایت، راههای زیادی وجود دارد که در این بخش، قصد داریم، انواع آن را به شما معرفی کنیم و در ادامه، یکی از بهترین آنها را به شما آموزش می دهیم. گاهی اوقات نیاز است که محتوای مشابه و یا تکراری در سایت خود ایجاد کنیم و از طرفی هم نمی توانیم آنها را ریدایرکت و یا حذف کنیم، در این گونه مواقع می توانید از سه روش ( فایل robot.txt، تگ کنونیکال و تگ نو ایندکس ) استفاده کنید و در نظر داشته باشید که هر سه مورد برای این است که به گوگل بفهمانید که صفحاتی را نباید ایندکس کند، البته در برخی روش ها مشکلاتی وجود دارد که در ادامه هر کدام از این روش ها را شرح خواهیم داد.

استفاده از فایل robot.txt

طبق آخرین صحبت های یکی از کارکنان شرکت گوگل، به هیچ عنوان نباید از فایل robot.txt برای جلوگیری از ایندکس صفحات وب استفاده شود، البته اگر می خواهید به صورت موقت، تعدادی از صفحات سایت خود ، از ایندکس گوگل خارج کنید، استفاده از فایل robot.txt برای شما مفید خواهد بود، اما اگر می خواهید به صورت طولانی مدت از آن استفاده کنید، یک کار غیر اصولی و اشتباه است و باید از روش های دیگری که در ادامه توضیح خواهیم داد، استفاده کنید. در رابطه با استفاده از این روش، باید فایلی با نام robot.txt ایجاد کنید و سپس در داخل فایل، باید دسترسی و یا عدم دسترسی روبات های گوگل را، به صفحات مختلف سایت خود، مشخص کنید و بعد آن را در روت هاست خود آپلود کنید که گوگل بتواند صفحات سایت شما را به خوبی شناسایی کند.

استفاده از تگ کنونیکال (استفاده از این روش توصیه نمی شود)

تگ کنونیکال یک تگ html است که شما می توانید آن را در ناحیه بالای صفحه ی خاصی از (صفحه ی مورد نظر خود) سایت خود ایجاد کنید و به گوگل بفهمانید که به جای این محتوای تکراری، محتوای صفحه ی مد نظر من را ایندکس کن! این تکنیک هم در داخل افزونه ی یواست سئو وجود دارد که به هیچ عنوان استفاده از چنین روش هایی توصیه نمی شود، زیرا تاثیر گذاری این روش، نامشخص است! طبق گفته ی خود گوگل، تاثیر گذاری تگ کنونیکال به search engine واگذار می شود. یعنی احتمال دارد که کار شما، تاثیر خودش را بگذارد و از طرفی دیگر هم، ممکن است که هیچ تاثیری نداشته باشد.

استفاده از تگ نو ایندکس در صفحات تکراری

استفاده از تگ نو ایندکس، روش پیشنهادی سایت سئو بمب است و با استفاده از این روش می توانید به راحتی از آسیب رسانی محتوای تکراری سایت خود خلاص شوید، اگر از افزونه ی یواست سئو استفاده می کنید، می توانید دسته های مورد نظر خود را نو ایندکس کنید و اگر هم صفحه ی خاصی از سایت خود را می خواهید نو ایندکس کنید، باید از افزونه های مکمل وردپرس استفاده کنید و اگر هم از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده می کنید، می توانید از برنامه نویس سایت خود درخواست کنید تا امکان نو ایندکس کردن صفحاتی خاص و یا به صورت دسته بندی برای شما وجود داشته باشد.

تگ نو ایندکس هم، مانند تگ کنونیکال یک تگ html است که اگر بتوانید آن را در ناحیه ی بالای صفحه ی خاصی از سایت خود قرار دهید، آن صفحه شناسایی و ایندکس نخواهد شد و در نظر داشته باشید که به صورت دستی نمی توانید تگ نو ایندکس و کنونیکال را در بالای صفحه قرار دهید، زیرا در کدنویسی قالب ها، معمولا header همه ی صفحات یکسان است و اگر چنین کاری را دستی انجام دهید، کل صفحات سایت شما نوایندکس می شود! بنابراین اگر از وردپرس استفاده می کنید، باید از افزونه های خاصی برای انجام این کار استفاده کنید و یا در غیر این صورت، به برنامه نویس سایت خود مراجعه کنید.

گوگل چه جریمه ای برای محتوای تکراری در نظر گرفته است؟

جان مولر به تازگی اعلام کرده است که برای ایجاد محتوای تکراری در صفحات مختلف سایت، به هیچ عنوان خطر پنالتی شدن وجود ندارد و در آینده هم هیچ سایتی را برای duplicate content  جریمه نخواهد کرد، البته ممکن است که گوگل شما را جریمه نکند، اما ایجاد صفحات مشابه و یا تکراری، یک کار کاملا غیر اصولی و اشتباه است که به صورت مستقیم تاثیرات نامطلوبی را برای شما ایجاد می کند.

حرف آخر

اگر مجبور هستید که در سایت خود از محتوای تکراری استفاده کنید، باید به راهکارها و تکنیکهایی که در این مقاله و فایل صوتی گفته شده است، عمل کنید و اگر هم می خواهید محتوای خود را از سایت های معتبر کپی کنید که ریسک بسیار بالایی به همراه دارد و خطر جریمه شدن سایت شما بسیار بالا است و البته اگر لینک وب سایتی که از آن، مطلب را کپی کرده اید را در داخل مقاله قرار دهید، تا حد زیادی از خطر پنالتی شدن جلوگیری کرده اید، البته ما به شما پیشنهاد می کنیم که اگر به دنبال رتبه گرفتن در کلمات سخت و کاربردی هستید، هیچوقت به دنبال مطالب کپی شده نباشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *